Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Heja skolan och alla lärare!

Nu i avslutningstider smälter lärarhjärtat lite extra när alla elever som kämpat under skolåret kommer i mål. Men samtidigt så måste vi lärare få möjlighet att göra vårt jobb och få den tid som behövs för vårt uppdrag, skriver Johanna Jaara Åstrand.

”Elisabet – du är världens bästa lärare!” Så står det på en av bilderna under taggen #hejaskolan på Instagram.

Många lärare får nu välförtjänta hyllningar och tack från elever och föräldrar. Allt börjar med en bra lärare, som vi brukar säga.

Och visst är det i dessa tider som våra lärarhjärtan smälter lite extra? När eleven som kämpat under hela skolåret kommer i mål. När rätt stöttning och utmaning lyfter en elev till nivåer som för ett tag sedan kändes omöjliga. När eleven med enorm stolthet konstaterar att det var rätt att inte ge upp.

Vi i Lärarförbundet ger inte upp förrän den upplevelsen får gälla för varje elev. Förrän varje lärare får vara den skickliga lärare man vill vara. Tillsammans uträttar vi underverk varje dag, och tänk vad mycket mer vi skulle kunna uträtta med rätt förutsättningar. Med fler kollegor, resurser för varje elev och tid till själva läraruppdraget.

Att få bidra till och se elevers utveckling och att själv få utvecklas är enligt många lärare det bästa med yrket.

Eller som en lärare i årskurs 7-9 uttrycker det i vår senaste rapport:

Mötet med eleverna, se och bidra till deras utveckling. Det kollegiala samarbete, att utveckla verksamheten för elevernas bästa.

Tyvärr finns inte alltid den tiden fullt ut. Vi kunde visa i samma rapport att 8 av 10 inte hinner planera och efterarbeta sin undervisning på det sätt de skulle vilja. Många åtgärder måste till. Avlastning med mer personal i skolan och att minska arbetet med de nationella proven är två exempel på vad vi driver.

Glädjen, entusiasmen och kreativiteten måste få växa. Lärarna ska finnas till för eleverna och yrkets utveckling och då måste tiden finnas till för lärarna. När det väl är dags för semester hoppas jag att den innebär återhämtning, rekreation och avkoppling – så att vi kan längta tillbaka till jobbet igen i höst.

Johanna Jaara Åstrand
Lärarförbundets ordförande