Detta är ett inlägg från Ordförandebloggen: Johanna Jaara Åstrand

Därför säger vi nej till betyg i fyran

- Lyssna på lärarna och ägna inte tid och kraft åt det som saknar betydelse, skriver förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand om debatten om att införa tidigare betyg.

Förbundsordförande Johanna Jaara Åstrands krönika handlar om varför såväl svenska folket som lärarna säger nej tack till betyg i fyran.

Skolverket. Barnombudsmannen. Landets högskolor och universitet. Kungliga vetenskapsakademien. Såväl svenska folket som lärarna säger nej tack. Trots det är risken stor att Allianspartierna tillsammans med Sverigedemokraterna driver igenom betyg från fyran senare i vår.

Skälen till Lärarförbundets kraftfulla nej är många och det vill jag illustrera med röster från vår Facebooksida:

Yvonne skriver: ”Det är resurser till riktat stöd som behövs!”

Tidigare betyg ska upptäcka elever som behöver stöd. Men lärare vet redan vilka elever som behöver extra stöd. Problemet är att det saknas resurser att sätta in.
Ida skriver: ”Lita på lärares professionalitet, vi behöver inte mer kontrollsystem!”
Det är inte nya krav och mer detaljstyrning som behövs. Det är bättre förutsättningar för lärarna, till exempel mer tid för eleverna och fler speciallärare och specialpedagoger. Då kan vi få en bättre skolgång för ännu fler elever.

Björn skriver: ”Det räcker med betygsreformer nu på ett bra tag”.
I Sverige har vi haft fyra stora betygsreformer på lika många decennier.
I Finland har man gjort ytterst få justeringar i sitt. Behöver jag säga mer? Stabila spelregler är viktigt för en framgångsrik skola. Man bör därför hålla fast vid den blocköverskridande överenskommelse om betyg från åk 6, som bara är några år gammal.

Fredrik skriver. ”Hur var det med en skola på vetenskaplig grund?”
Uppföljning och bedömning är otroligt viktigt. Men det finns inget vetenskapligt stöd för att tidigare betyg ger bättre studieresultat. Varför ska då redan tungt belastade lärare fokusera på det? En sund politik vore att utvärdera betygen i sexan, innan man lägger fram förslag om ännu tidigare betyg!

Amanda skriver: ”Undrar när politikerna ska börja lyssna på lärarna?”
Det undrar jag med. Politiken har misslyckats när kunskapsresultaten sjunker, lärare toppar stresslistor och för få är, eller vill bli, lärare. Lyssna på lärarna och ägna inte tid och kraft åt det som saknar betydelse.

Johanna Jaara Åstrand
Lärarförbundets ordförande