Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

We are unstoppable - A new world is possible!

Malala, Olya, Greta Mynttorget 10 juni

Det är fredag morgon och jag går förväntansfull mot Mynttorget i Stockholm. Vi har från Lärarförbundet fått möjligheten att möta två unga kvinnor som har gjort och gör ett stort avtryck – Malala Yousafzai och Greta Thunberg.

Fridays for Future har anordnat ett möte med unga aktivister från många länder som varit i Stockholm för klimatmötet och nu vill delta i fredagens strejk. Vi möter unga aktivister från Belgien, Uganda, Storbritannien, Afghanistan, Serbien och Sverige. Kraven på förändring och politiska beslut för ett bättre klimat och flickors utbildning är tydliga. Inte på papper och i tal utan i konkreta handlingar – nu!

Fridays for Future - Malala Fund 10 juni 2022

Dagens möte är ett samarbete mellan Fridays for Future och Malala Fund. Malala lyfter den tydliga kopplingen mellan flickors och kvinnors utbildning och klimatarbetet. Det är de mest utsatta, både flickor/kvinnor på individnivå och utvecklingsländer som möter den största påverkan på sina vardagsliv och förutsättningar. Klimatrelaterade faktorer redan år 2025 kan bidra till att omkring 12,5 miljoner flickor inte kan slutföra sin utbildning (rapport Malala Fund). Det är viktigt framhåller Malala att Sverige tar sitt ansvar och gör verklighet av sin politik. De senaste neddragningarna av biståndet till utvecklingssamarbete är en oroande utveckling. Greta instämmer i kraven och framhåller vikten av klimaträttvisa, social rättvisa och jämställdhet.

Vi möter även Olya Morady från Afghanistan, konstnär och klimataktivist som beskriver förändringarna efter att talibanerna tagit över den politiska styrningen. Tidigare fanns grupper för Fridays for Future även i hennes hemland. Hon hade möjligheten att slutföra sin skolgång innan det politiska skiftet, men hennes lillasyster har nu inte den rättigheten. Talibanerna har beslutat att flickor får endast gå i klass 1-5, sedan är deras möjlighet till utbildning stängd.

Malala och Evelyn flickors utbildning

Jag slås av den energi, beslutsamhet och envishet som finns bland alla unga aktivister. Kritiskt tänkande, undervisning för hållbar utveckling och kontakter mellan länder är viktigare än någonsin, det går att förändra men vi måste lyssna och agera! Vi kommer inte att ge upp förrän vi ser förändring säger en av talarna.

What do we want? Climate change! When do we want it? NOW!

När jag ska lämna mötet kommer en skolklass med plakat, på väg till dagens möte och jag hör en av arrangörerna säga, där kommer de, nästa grupp som tar över efter oss.

Lärarförbundet samarbetar, på nationell och regional nivå, med Education International (världslärarfacket) och Svenska Afghanistankommittén (SAK) för att stärka lärarfacket i Afghanistan, NTEC. För 2022 diskuteras styrelseutbildning samt utrustning av tre regionala kontor.

Frågor & Svar