Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Världslärarfacket firar 25 år och utser ny generalsekreterare

Lärarförbundets ordförande, Johanna Jaara Åström samtalar med EI:s nya generalsekreterare, David Edwards. Bild: Lärarförbundet

Den 25 januari firade Education International 25 år sedan bildandet i Stockholm 1993 genom sammanslagning av WCOTP och IFTTU. Samtidigt utsågs David Edwards till ny generalsekreterare. Johanna Jaara Åstrand var på plats.

Under den gångna veckan har världslärarfacket i Bryssel, Education International haft styrelsemöte och samtidigt anordnat ett 25-årsjubileum med anledning av bildandet i Stockholm 1993.

EI representerar cirka 400 lärarorganisationer i 178 länder vilka tillsammans har 32 miljoner lärare.

Lärarförbundet har varit en stark samarbetspartner från bildandet fram till idag där förbundets ordförande, Johanna Jaara Åstrand är ledamot av styrelsen. Så här kommenterar hon organisationens roll historiskt och framöver:

-Det är inte utan stolthet jag konstaterar vilken betydelse EI har och har haft i kampen för alla barns rätt till utbildning, fackliga rättigheter och en stark lärarprofession och den viktiga roll Lärarförbundet spelat i att både bilda och utveckla världslärarorganisationen.

- Den styrka, gemenskap och engagemang som finns hos världens lärarrepresentanter är en enorm kraft och gör skillnad varje dag. Jag ser fram emot att fortsätta få rätt saker att hända tillsammans med ledare från hela världen.

I samband med styrelsemöte och jubileum utsåg styrelsen amerikanen David Edwards till ny generalsekreterare. Avgående generalsekreterare, Fred van Leeuwen noterade:

-It’s difficult to be an educator and not be hopeful. You cannot work with young people every day without a belief that you are making today and tomorrow better than yesterday.

Lärarnas tidning uppmärksammar jubileet med flera fördjupande artiklar, en historisk återblick och intervju av Jörgen Lindholm (tidigare internationell förbundssekreterare), en interaktiv karta över EI:s samtliga deltagarorganisationer samt en intervju med Eva Elmstedt Frisk om förbundets internationella arbete.

Tidningen har även tagit fram en grafisk presentation av EI och Lärarförbundets samarbete.

Kommentera inlägget!