Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Utdragna protester framtvingade regeringens reträtt i Colombia

Fredliga protester som denna, med avstånd och munskydd, har varit regeln. Upplopp, bränder och kravaller har däremot anstiftats av provokatörer som vill smutskasta den legitima protesten.

Den 28 april inleddes en stor protestvåg i Colombia. Det blev enorma och ihållande protester, inte bara i storstäderna utan långt ut på landsbygden och i småstäder. Hittills har 52 personer dödats under protesterna, framför allt av kravallpolisen. Periodvis var protesterna varit så omfattande att regeringen satte in militär i de större städerna. Trots att rädslan för att bli smittad av Covid är stor, så har massor av personer inte sett någon annan utväg än att bege sig ut på gatorna och protestera. Många har känt sig lurade av landets konservativa regering som under skydd av pandemin försökte genomföra drastiska nedskärningar och försämringar för stora grupper, såsom försämringar av sjukvården och höjningar av skatter för folk med låga inkomster.

Nu har protesterna mattats av men man kan konstatera att protesterna gav resultat: skatteförslaget har dragits tillbaka, liksom det omstridda ”sjukvårdspaketet”. Finansministern och utrikesministern har bägge avgått, liksom regeringens särskilda samordnare av fredsprocessen. Men regeringens svar har varit tondövt, och centrerat på att inte förhandla, att slå ner protesterna genom att inkalla militär och att utfärda undantagstillstånd i de regioner där protesterna varit starkast. Just kravallpolisens brutala framfart var det som kanske eldade på protesterna än mer.

Protest mot staten Colombia

Mördarstaten, står det på en stor muralmålning i staden Medellín. Eller som en demonstrant uttryckte det: ”de försökte hota oss med att vi skulle dö av Coronaviruset om vi deltog i gatuprotesterna. Men i slutändan var det polisen som hade ihjäl oss.”

Regeringens negativa inställning till all kritik märktes också när den på olika sätt försökte vägra tillstånd för en undersökningskommission från det interamerikanska systemet för mänskliga rättigheter (CIDH). Till slut kom CIDH ändå till Colombia mellan den 8 och 10 juni. Deras rapport har blivit försenad men från konservativt håll har man redan börjat kritisera CIDH och hävda att de tagit ensidig ställning för den ena parten i konflikten. Med andra ord: de förväntar sig stark kritik framför allt mot polisens övervåld.

CIDH Colombia

En demonstrant bär ett plakat med uppmaningen till den regionala undersökningskommissionen från CIDH: ”Rättvisa NU”

Det är en brokig koalition som står bakom protesterna: partier till vänster, fackliga organisationer av olika kulörer, urfolksorganisationerna och den svarta befolkningens organisationer. Även världskändisar som Shakira och Juanes liksom en rad fotbollsspelare har tagit ställning för proteströrelsens yrkanden. Men framför allt har de massiva protesterna burits upp av stora mängder indignerade personer som är urless på dyrtider och ökade sociala orättvisor.

Pressen på lärarfacket FECODE är fortsatt enorm från regeringshåll. Detta beror sannolikt på den viktiga och sammanhållande roll som facket spelar i denna process, liksom i andra sammanhang där den konservativa regeringens politik kritiseras.

Glädjande att många runt om i världen ställer upp och stödjer FECODE. Lärarförbundet har haft ett nära samarbete med FECODE under flera årtionden. Vår förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand, skriver bloggar på temat. Hon skickar även protestbrev till Colombias president. Det känns bra med ett så uthålligt och medvetet stöd från vår sida!

Om du vill ansluta till en protestyttring, kan du gå in på https://www.labourstart.org och leta dig fram till aktuella namninsamlingar.

Frågor & Svar