Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Lärarfack i Filippinerna utsatta för statlig förföljelse

30K är fackets lönekrav, ca 5 500:-

Manila i november. Sitter med lärarfacket ACT (Alliance of Concerned Teachers) på vårt årliga planeringsmöte. Det är en helt annan stämning i rummet jämfört med tidigare år – folk är pressade och hårt anspända. Många har utsatts för anonyma förtalskampanjer eller dödshot i mobilen.

En del har blivit arresterade på fabricerade åtal. Det finns civilklädda poliser som dyker upp på skolan och begär att rektor ska göra upp namnlistor på lärare som är anslutna till ACT.

Veckan innan jag kommer till Manila har ledningen för ACT beslutat att stänga ner sitt nationella huvudkontor under en hel vecka av säkerhetsskäl – man vill inte riskera att anställda eller förtroendevalda ska råka illa ut.

I oktober var ACT på besök i Sverige tillsammans med systerorganisationer från fyra länder. ACT representerades av kanslichefen Raymond Basilio och Ophelia Tabacon som är regional representant i södra delen av Filippinerna. Vid möten med lärare i Göteborg och Stockholm berättade de om hur det blir allt svårare att bedriva normalt fackligt arbete.

Efter Sverigebesöket hann Ophelia knappt landa i Manila innan ACT fick höra rykten om en arresteringsorder mot henne. Det var inte småpotatis hon skulle ha ägnat sig åt: mord, kidnappningar, mordbrand, utpressning – och terrorism. Det är svårt att förstå hur en heltidsarbetande ensamstående fyrabarnsmamma (däribland ett barn som har en funktionsvariation) som ägnar sin lediga tid åt att leda det fackliga arbetet i sin hemstad, skulle hinna med dessa bravader?

ACT konstaterar att det är en domare i huvudstaden som skrivit under en lång rad order om arresteringar, åtal och husrannsakningar mot organisationer som av landets president offentligt utpekats som misshagliga. Tricket har varit att anklaga dem för samröre med resterna av en maoistisk gerilla som ännu opererar i perifera delar av landet. Och åtalspunkterna är sådana att en utpekad person inte kan bli frisläppt mot borgen utan måste sitta i landets ökända fängelser medan rättsprocessen pågår…

Så ägnar sig myndigheterna i landet åt att leka en katt-och-råtta-lek med folk och rörelser som bara hävdar rätten till organisering. Det framgår tydligt att det är just framgångsrika och självständiga organisationer som är de som drabbats hårdast av dessa förföljelser från statsapparaten. ACT är ett tydligt exempel på just detta: man tillhör de framgångsrikaste facken i Filippinerna, med närvaro i hela landet. Man har haft en enorm tillväxt i sina medlemstal under senare år – och det i ett land där facklig organisering traditionellt har motarbetats. ACT är en fullt laglig organisation som verkar helt öppet, precis som det anstår en demokratiskt styrd folkrörelse. Man har också tecknat kollektivavtal i flera delar av landet (detta sker regionvis) vilket man bara uppnår om man lyckas få mer än hälften av alla lärare i respektive region att godkänna en som sin fackliga företrädare.

Filippinerna är också mycket otryggt för alla dem som arbetar för rättigheter. Så mördas till exempel katolska präster som arbetar tillsammans med lantarbetare – och detta i ett land med stark katolsk tradition.

ACT:s generalsekreterare sitter i världsfackets styrelse (Education International, eller EI). EI har nyss gått ut med en internationell uppmaning som lyfts av Labour Start och som stöds av Lärarförbundet. Där uppmanas alla världens lärare att protestera mot denna förföljelse (se nedan).

Vill du också göra något konkret till stöd för ACT och deras arbete? Skriv under uppropet och sprid den gärna i dina sociala medier!

Joakim Olsson, Internationell sekreterare

Kommentera inlägget!