Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Lärare från hela världen träffas för att sätta skolan i centrum

I slutet av juli när du ligger i hängmattan eller kanske jobbar på fritids eller i förskolan åker jag till den internationella lärarorganisationen EI, Education Internationals, kongress i Ottawa. Kongressen pågår 19-26 juli.

Där samlas 1 800 delegater från 172 länder för att diskutera våra gemensamma frågor och sätta gemensamt tryck på världens makthavare. För det är det som är så speciellt. Att vi svenska lärare har så mycket gemensamt med lärarna i Nigeria, Colombia, mellanöstern eller USA.

Vi pratar om hur vi kan skapa utbildning av den bästa kvaliteten, hur eleverna ska få tillgång till de allra bästa lärarna och vilka förutsättningar vi behöver. Samtidigt är det förstås mycket som skiljer oss åt. Jag tänker speciellt på de lärare som verkar i länder där demokrati och öppenhet inte präglar människors vardag. Där blir lärarna, som står mitt i samhället, måltavlor för våld och orättvisor. Och ändå fortsätter de, de fortsätter både lära ut och organisera sig fackligt. Och jag känner mig extra stolt över att Lärarförbundet har kämpat tillsammans med dem. Vi är faktiskt världskändisar i EI! Och vi har påverkat många av de förslag som kongressen kommer att ta ställning till i juli.

Jag hör av mig i sommar och berättar mer när jag är på plats. Ha det bra tills dess!

Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet

Frågor & Svar