Lärarförbundet

Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Har du hört talas om Teflontestet?

Matilda Gustafsson, ordförande i Lärarförbundet Student, reflekterar över teflontestet och samtal i Marrakech på Education Internationals världskonferens för kvinnor. "Tre dagarna fyllda av kvinnors engagemang, kamp och livssituationer. Kloka, erfarna kollegor världen över."

– Har du hört talas om teflontestet? Frågar jag kvinnan framför mig. Hon är en stark kvinna som vågat mycket. Hon är förtroendevald i ett starkt fackförbund i ett afrikanskt land och hon är en av de som vågar prata om sexuella övergrepp i fackföreningsrörelsen.

Jag förklarar vad testet innebär.

Det är ett för att se hur "motståndskraftig" man är mot diskriminering. Eller med andra ord: hur priviligierad man är. På en blankett sätter man kryss för de gånger man blivit diskriminerad eller behandlad annorlunda på grund av till exempel hudfärg, ålder, kön, sexualitet eller religion. Desto färre kryss man har desto mer priviligerad är man i den kontext man befinner sig i. Testet utgår från diskrimineringsgrunderna och är rätt vanligt förekommande i olika sammanhang i Sverige. Det är ett test för att få syn på sina egna privilegier och som, förhoppningsvis, motverkar maktobalans.

"Jag skulle få många kryss." Säger kvinnan och skrattar.

Och jag skrattar med. För vad ska man göra, när världens tid tickar på, när den ekonomiska utvecklingen går framåt men diskriminering på många håll återstår?

Ibland måste man skratta för att orka vidare.

Mathilda Gustafsson, talarstolVi fortsätter samtalet tillsammans med andra, och pratar om hur det är att vara kvinna i ett separatistiskt rum, där alla är kvinnor. Det kan vara stärkande, öppet och inbjudande. Men i ett sånt rum blir det också tydligt att diskriminering har många lager. Diskriminering handlar inte bara om kön: det kan handla om ursprung, om ålder, om olikheter som blir maktmedel.

Som "ung" har jag i många sammanhang upplevt mig stå inför andra utmaningar än mina något äldre kollegor/kursare. Det är lätt att avfärda mig som oerfaren, okunnig och ibland ungdomligt naiv. Och det är ju många gånger sant att jag, som inte har femton år i facket att luta mig tillbaka på, saknar många av de erfarenheter och kunskaper som mina äldre kollegor har.

– Och jag ber mina äldre kollegor: lär mig! Utbrister Chris från Sri Lanka. Lär mig.

Det tar jag med mig från de här tre dagarna fyllda av kvinnors engagemang, kamp och livssituationer. Kloka, erfarna kollegor världen över, jag ber er: lär oss! Låt unga ta plats och hjälp oss vidare på vår färd. Tillsammans är vi ännu klokare.

PS. Teflontestet hittar du här: http://www.jamstall.nu/verktygslada/teflontestet/

Ett bra test att göra i, exempelvis en styrelse, för att få koll på vilka privilegier som finns i rummet, och vilka perspektiv som kanske saknas i verksamheten.

Inlägget skrivet av Matilda Gustafsson, ordförande, Lärarförbundet Student

Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här