Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Glöm inte framstegen vi gör i hbtq-frågorna

"Även om det ser mörkt ut på många håll har denna konferens givit mig hopp", skriver Maria Rönn..

Hbtq-personer diskrimineras i många länder världen över och lever i fara för sina liv. Men för att hitta styrkan att arbeta vidare för allas rätt att vara den de är är det viktigt att inte glömma framstegen, skriver Maria Rönn från lärarnas världskongress i Ottawa.

Jag är en av hundratals lärarfackliga som just nu samlats i Ottawa för att delta i Education Internationals världskongress. Själva kongressen börjar imorgon, men under flera dagar har vi haft olika seminarier och förmöten med fokus på frågor som är centrala i arbetet för likvärdig utbildning av god kvalitet i hela världen. Ett sådant tema är hbtq-frågorna. Det ger hopp när lärare från hela världen fokuserar på hur vi ska göra för att garantera att alla barn, elever och lärare, oavsett sexuell identitet, ska få vara precis som de är i en trygg och respektfull miljö. Samtidigt är det skrämmande att veta att en del av delegaterna kommer från samhällen där bara det faktum att de deltar i en konferens av detta slag utsätter dem för fara.

Det är tydligt i samtalen här att det är omöjligt att titta på hbtq-frågorna enskilt, utan att samtidigt titta på alla de grupper som marginaliseras i samhället. Det intersektionella perspektivet är nödvändigt för att kunna se de strukturer som diskrimerar.

Hbtq-personer diskrimineras i många, många länder världen över och många lever i fara för sina liv. Många saknar helt möjlighet att vara öppna med vilka de är eller vem de älskar. Men för att hitta styrkan att arbeta vidare för allas rätt att vara den de är är det viktigt att inte glömma framstegen. Här har jag inspirerats av kollegor från Uruguay som berättat om hur långt de kommit i sitt arbete med hbtq-frågor, glatt mig åt den nya lagen i USA som ger personer av samma kön rätt att gifta sig och lärt mig av transpersoner som berättat om sin situation. Jag har lyssnat till poeten Kai Cheng Thom som läste sin vackra barnsaga om det magiska barnet som föddes när både månen och solen stod på himlen och jag har beundrat modet hos kollegor i ett land där man inte har något aktivt hbtq-arbete som bett om hjälp från oss andra att komma igång. För det är det som är styrkan med lärarfacken och Education International. Tillsammans kan vi stötta, stärka och lära av varandra i kampen för mänskliga rättigheter.

I kristider, när mänskliga rättigheter ibland kommer i andra hand, är det ännu viktigare att vi som fackliga organisationer fortsätter arbetet för respekt för varje människa oavsett identitet. Tillsammans kan vi göra stor skillnad. Och som lärare har vi en särskilt viktig roll för att se till att skolmiljön är säker och trygg. Genom utbildning kan vi öppna elevernas ögon för mänskliga rättigheter, hjälpa dem ifrågasätta homofobisk och främlingsfientlig propaganda och förmå dem att ta ställning för ett respektfullt samhälle och mot alla typer av diskriminering.

Och även om det ser mörkt ut på många håll har denna konferens givit mig hopp. Det finns kraft i den fackliga gemenskapen! Jag tror och hoppas att när Education Internationals åttonde kongress äger rum om fyra år, så kan vi fira ännu fler framgångar rörande mänskliga rättigheter och hbtq-rättigheter. Nästa vecka går jag i Pride-paraden i Stockholm med hopp om en ljus framtid!

Maria Rönn, förste vice ordförande i Lärarförbundet.

Kommentera inlägget!