Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Fördömande av attacken i Turkiet

Ett av 100 dödsoffer i Ankara. Bild Education International

”Bara det faktum att vi vet att några utanför Turkiet känner till vår situation och hur vi har det är ovärderligt för oss. Det enda som kan skydda oss och vår organisation är att vi har internationella kontakter”.

Ett 100-tal demonstranter dödades i attacken och världen över fördömer fackliga och andra organisationer det tilltagande våldet mot fackligt aktiva, fredsaktivister, journalister och andra i Turkiet. Det turkiska lärarfackförbundet (The Education and Science Workers’ Union EGITIM-SEN) sörjer sina åtta medlemmar som dödades i bombattentatet mot fredsdemonstrationen i Ankara den 10 oktober. Gülhan Elmascan, Sirin Killcalp, Hakan Dursiun Akalin, Niyazi Büyüsütcü, Gökmen Dalmac, Ramazan Caliskan, Basak Sidar Cevik, och Nilgün Cevik förlorade sina liv i när bomberna briserade under manifestationen.

Lärarförbundet delar EGITIM- SENs sorg över våra kollegor.

Lärarförbundet instämmer i det fördömande som Education International publicerat där man kallar det som skett en attack mot fred och demokrati. EI har också begärt att Turkiets regering ska inleda en genomgripande, opartisk och omedelbar utredning av bombattentatet.

Vår centralorganisation TCO har ett samarbete med sin turkiska systerorganisation KESK som tillsammans med EGITIM-SEN och andra organisationer var initiativtagare till fredsdemonstrationen i Ankara.

Lärarförbundet samarbetar med EGITIM-SEN inom Education International och dess europeiska gren ETUCE Vi har deltagit tillsammans med TCO vid rättegångar som hållits mot EGITIM-SENs medlemmar som fängslats för sitt fackliga engagemang.

Lärarförbundets lokalavdelningar i ABI län har sedan länge ett samarbete med EGITIM-SENs avdelningar i Istanbul och Diyarbakir och har också goda kontakter i Ankara. I september besökte representanter från Stockholms och Sigtunas lokalavdelningar kollegorna i Turkiet och kom hem med skakande berättelser om det ökande våldet i Turkiet. Utbytet mellan Lärarförbundet och EGITIM-SEN fortsätter och den kommande perioden har flera möten och erfarenhetsutbyten planerats. När representanterna från Stockholm och Sigtuna frågade EGITIM-SEN vad vi kan göra fick de svaret:

Lärarförbundets fackliga arbete bygger på solidarisk samverkan och gemensamma lösningar: solidaritet med kollegorna på arbetsplatsen, med medlemmar och med världens lärare. Just nu behöver lärarna i Turkiet vår solidaritet.

Länk till Education Internationals artikel.

Kommentera inlägget!