Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Fler män i skolan måste delta i jämställdhetsarbetet

Faith Refilwe Malemane från Botswanas lärarfack Boetsu, arbetar med ökad jämställdhet i skolorna i sitt hemland.

Det botswanska lärarfacket Boetsu är en av många en av många internationella lärarorganisationer vi möter här på Education internationals världskongress i Ottawa. Därifrån tar Faith Refilwe Malemane med sig en strategi för att få in fler män i skolorna i Botswana.

I ett jätterum fullt av runda bord och svarta stolar samlas Ei-kongressens delegater för att prata jämställdhet. Hörlurarna åker på och av beroende på om du pratar och förstår spanska, franska eller engelska - eller inte och behöver en tolk. Det kan verka krångligt, men det flyter på som om det var en vanlig debatt i svensk tv, fast med mycket mer glöd.

Engagemanget för jämställdhetsfrågor är lika stort som rummet vi befinner oss i och de gemensamma utmaningarna ringas in av delegater från alla världens hörn.

Vid ett av borden längst bak sitter Faith Refilwe Malemane, högstadielärare i Botswanas huvudstad Gaborone och halvtidsanställd på lärarfacket Boetsu. Hon har inspirerats av dagens diskussioner och vill se fler kvinnor på höga poster och fler män i jämställdhetsarbetet i Botswana.

TV: "Fler manliga lärare i Botswana en utmaning"

Kommentera inlägget!