Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

​ENOUGH! DET RÄCKER NU!

Paneldeltagare #Metoo

#Metoo var en av programpunkterna på kvinnokonferensen som Education International anordnade i Marrakech 5-7 Februari. En panel med kvinnor från hela världen delade starka erfarenheter och förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand berättade om erfarenheter från Sverige och vårt eget förbund.

Många av oss kommer nog komma ihåg 2017 som året när tystnade bröts, året då snöbollen kom i rullning. Året då Alyssa Milano startade hashtaggen #metoo och berättelser från kvinna efter kvinna, land efter land, bransch efter bransch strömmade in. Kvinnor som varit tysta i åratal, kvinnor som varit rädda, ensamma och känt skam berättar. Vi berättar, bekräftar och lyssnar på och med varandra. Det ordnades marscher och manifestationer.

När kvinnor från hela världen samlades på den 3:e EI WORLD WOMEN'S CONFERENS i Marrakech så var en av programpunkterna #metoo utifrån hur vi som fackliga organisationer kan fånga upp berättelserna, agera och arbeta framåtsyftande för att göra skillnad. Panelen bestod av kvinnor från flera världsdelar, där vår förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand var en av dem. Johanna berättade om hur det började i Sverige och hur vår organisation både har öppnat upp för personliga kontaktvägar, stöd till avdelningarna samt hur vi för samtal tillsammans med dem bakom #tystiklassen #ickegodkänt #räckupphanden och #inteförhandlingsbart.

Väldigt starkt får vi bevittna en kvinna som efter årtionden bryter tystnaden och berättar "Jag har blivit våldtagen, jag har blivit sexuellt utnyttjad som barn av min pappa och min styvpappa...." Jag ryser inombords och ögonen tåras, då ropar en kvinna i publiken, Me too! Kvinnan fortsätter "Dessutom så blev jag till i en våldtäkt" En efter en reser vi oss upp i en stående ovation och det blänker i alla ögon jag möter.

En annan kvinnan berättar att på Haiti så är det mer vanlig att ovanligt att bli sexuellt utnyttjad... Det är så tyst i rummet, och känslan av samhörighet är så stark att det går att ta på! Nästa i panelen kommer från Argentina, där kvinnor inte "bara" blir sexuellt utnyttjade utan också dödade...

Berättelserna fortsätter både under paneldiskussionen och på efterföljande mingel. Arbetet framåt blir väldigt tydlig, vi måste lyssna, bekräfta och tro på de kvinnor som bryter tystnaden. Vi måste stå upp tillsammans, och där har vi i Lärarförbundet redan samtalet igång och tar ansvar tillsammans med politiker och huvudmän. Vilket inte är fallet för många av de andra organisationerna.

Känslan från denna paneldiskussion kommer jag att bära med mig både i hjärtat och underLärarförbundets #metoo sida skinnet för resten av mitt liv! Tystnaden är bruten, nu gör vi skillnad tillsammans!

Du kommer direkt till vårt stöd genom www.lararforbundet.se/metoo

Skrivet av Pia Rizell, Ledamot Lärarförbundets förbundsstyrelse

Kommentera inlägget!