Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Education International 8th World Congress

Nu är vi äntligen här i Bangkok. I tio dagar kommer lärare från hela världen att träffas för att lära av varandra, skapa nätverk, mobilisera och motivera varandra till fortsatt engagemang för lärare och utbildning.

Abdullah Muhsin, International Secretary NASUWTCa 1500 delegater träffas för att genomföra EI:s åttonde kongress. En kongress som handlar om rätten till utbildning för alla. Oavsett vilka erfarenheter du har eller vilket land du är lärare i ska du ha en god arbetsmiljö, hög status och förutsättningar för att utföra en bra undervisning. Redan på sky train till konferensen träffade vi Abdullah Muhsin, International Secretary NASUWT , en utav Englands lärarorganisationer. Han berättade om hur de i England skapat förståelse för lärares arbetsmiljö genom att konkret sätta ord på den ohälsa som råder bland lärare i England. Genom en nära arbetsplatsdialog och ständigt mäta lärares välmående har de skapat förståelse hos politiker som kan innebära beslut som skapar bättre förutsättningar för Englands lärare. Robert Gustafson har gjort en kortare intervju med Dan McCarthy, fd ordf i NASUWT i ämnet.

Vår första dag har handlat om att utbyta erfarenheter och skapa kunskaper kring hur vi kan stärka lärare och elever kring HBTQ frågan i relation till utbildning, strategier och agerande för att flytta fram och stärka rättigheterna till en utbildning för alla. Michelle Oliver, SNUipp FSU, berättar om hur de i Frankrike strategiskt arbetat för att förändra situationen på skolorna och skapa en mer inkluderande undervisningsmiljö. Genom samtal och undervisningsmaterial har de varit delaktiga till att Frankrikes medborgare utvecklat sin tolerans och acceptans kring HBTQ. Vidare deltog vi i en workshop för att förstå hur intersektionalitet påverkar lärare och elever som identifierar sig med HBTQ samt deras rättigheter i utbildningsfrågor. Intersektionalitet uppmärksammar oss på hur överordning och underordning upprätthålls i samspel mellan bl.a. etnicitet, klass, ålder, sexualitet, religion, social status och utseende.

Sara Sundström

Sara Sundström representerade Lärarförbundet i en panel där hon på ett utmärkt och sakligt sätt berättade om Sveriges arbete för ett likvärdigt samhälle för alla medborgare. I samma panel berättades att i Brasilien dödas en homosexuell varje dag.

Det som blir tydligt för mig är att vi alla har ett ansvar att vara en röst för allas rätt till att få definiera sin identitet och behandlas likvärdigt utan att diskrimineras utifrån sina val. Många gånger är det omgivningen som definierar och sätter ord på vilka vi människor är, men det är varje individs rätt att på likvärdiga villkor definiera vem den är. Om vi lokalt, centralt och nationellt agerar för ett samhälle där alla individer har samma rättigheter och är lika värda borde vi tillsammans bli en kraft som förändrar situationen till det bättre för HBTQ-personer.

Inlägget skrivet av Line Isaksson
Utvecklingslärare och ledamot i Lärarförbundets styrelse

Kommentera inlägget!