Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Duvan har landat i Colombia

En delegation från Lärarförbundets styrelse besöker denna vecka Colombia för att möta kollegor i FECODE och ett samarbetsprojekt med fokus på jämställdhet. Vi bevittnar underskriften av fredsavtalet mellan FARC-gerillan och regeringen efter 50 år av krig. Skolan har en nyckelroll i fredsbyggandet.

1,5 % av din medlemsavgift går till att hjälpa andra lärare i världen. Ett projekt som Lärarförbundet har varit engagerad i under flera år pågår i Colombia. Projektet handlar om att stötta FECODE i att utbilda den fackliga rörelsen och ha ett jämställdhetsperspektiv på arbetet. FECODE är en lärarfederation av ett 30-tal fackliga organisationer i Colombia. Sammanlagt organiserar federationen ca 280 000 lärare.

Vi är nu en delegation från Lärarförbundet här i Bogota som ska titta närmare på projektet och se vilka effekter det har på organisationen.

Måndag morgon, lite jetlaggad, lite tung i huvudet eftersom Bogota ligger 2600 m över havet, plockas vi upp av våra värdar för att på en skumpande väg ta oss till FECODES kontor. Projektets ledare redovisar resultaten av projektet och lägger fram en önskan om att kunna fortsätta samarbetet med lärarförbundet i en ny tappning.

Colombia har varit i krig i 50 år. Skolan och lärarna har haft en svår situation under alla dessa år. Lärarna har försökt att freda skolan som en trygg och neutral plats. 1 074 lärare har dödats, 50 är försvunna och 70 lever i exil. Nu börjar man skönja en förändring. Fredsavtal skrivs på och man vill nu att skolan ska bli en nyckel i det fredsbyggande arbetet.

Underskrift fredsavtalet

Vi reser oss från styrelsebordet för nu ska vi till Bogotas torg och bevittna när fredsavtalet mellan FARCgerillan och regeringen skrivs under. Jag kan inte riktigt beskriva känslan av att stå mitt på torget höra folket ropade ”si se pudo” (vi klarade det), tårarna rinner och salsa tonerna dunkar.

Vår vänner från Colombia säger att detta trodde vi aldrig att vi skulle få uppleva. Samtidigt så inser de att det är nu arbetet börjar med att bygga ett samhälle som fungerar i fred. Det finns mycket tyckande om fredsavtalet men ett slut på våldet - det vill alla. Skolan är nyckeln och allt börjar med en bra lärare!

Inlägget skrivet av Line Isaksson

Kommentera inlägget!