Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Bring back our girls!

Skrivet av Eva Elmstedt Frisk.

Den 14 april fick vi ofattbara nyheter från våra kollegor i Nigeria. Extremistgruppen Boko Haram hade kidnappat 276 skolflickor från en flickskola i Chibok i Borno State i norra Nigeria. Två veckor senare lyckades 53 av flickorna rymma men de resterande är alltjämt fångna och det är osäkert var de befinner sig.

Detta är ett i raden av attentat från Boko Haram. Enligt generalsekreteraren i NUT (Nigerian Union of Teachers) Obong J. Obong har 171 lärare dödats sedan 2009. För några veckor sedan dödades sex lärare i sina hem tillsammans med 20 familjemedlemmar i staden Dikwa även den i Borno State.

För att diskutera den akuta situationen mötte NUT FN:s särkskilda sändebud för utbildning Gordon Brown och Education Internationals generalsekreterare Fred van Leeuwen i torsdags 8 maj i Abuja. EI stödjer NUT i arbetet att skapa förutsättningar för skolorna. ” För att ge eleverna en bra utbildning krävs att de och lärarna har en säker arbetsplats” säger Fred van Leeuwen. Men framhåller han:

Det absolut mest prioriterade just nu är att hitta flickorna!

Jag talar för världens alla lärare, vi är chockerade över att detta har hänt och det är absolut nödvändigt att regeringen gör allt i sin makt för att hitta dem.

Det känns ofattbart att detta händer våra kollegor i Nigeria. Under ett besök för bara fyra år sedan i grannstaten Adamawa mötte jag ett trettiotal lokala ledare under en utbildning inom Lärarförbundets samarbete med NUT. Kvinnor och män deltog ivrigt i gemensamma diskussioner om ledarskap, något som inte varit möjligt 10 år tidigare, ett resultat av de särskilda satsningar på medlemsutbildning för kvinnor som anordnades inom NUT program mellan åren 2001 och 2007.

Protesterna har kommit från hela världen och många länder erbjuder nu Nigeria stöd och teknisk hjälp i sökandet efter de bortförda flickorna. Bring back our girls!

Eva Elmstedt Frisk
Internationell sekreterare

Läs EI:s artikel
#BringBackOurGirls