Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

Att kunna leva på sin lön – inte möjligt för våra kollegor i Zimbabwe

We Educate the Nation - ZIMTA

Våra zimbabwiska lärarkollegor i ZIMTA och PTUZ går ut i strejk idag den 5 februari. Grunden i det hela är att de inte kan leva på sina löner.

Under de senaste veckorna har våra zimbabwiska lärarkollegor inte kunnat åka till jobbet. De har helt enkelt inte råd med kostnaden att ta sig dit. För två veckor sedan höjdes bensinpriserna med 150% till 30 kr per liter (3,31 USD) vilket gör priset det högsta i världen. Deras löner räcker heller inte till att skicka sina egna barn till skolan. En lärare tjänar i genomsnitt 500 - 530 USD vilket är nära och ofta under fattigdomsgränsen för en familj. Ett viktigt krav är att få lönen betald i USD som är Zimbabwes officiella valuta vid sidan om den lokala valutan bond notes. Nu kräver företag som säljer importerade varor, t ex apotek, att få betalt i USD. Många har inte råd att köpa sina viktiga mediciner för högt blodtryck och diabetes.

Förhandlingar har pågått med regeringen sedan den 8 januari i år då skolorna skulle ha öppnat. Det är långt mellan kraven från lärarorganisationerna och regeringens bud och nu går ZIMTA och PTUZ ut i strejk. Lärare måste kunna leva på sin lön och betala det nödvändigaste i vardagen. Lärarförbundet har skickat ett stödbrev till våra kollegor i ZIMTA och vi följer utvecklingen.

Vill du läsa mer följ ZIMTA på Facebook och PTUZ på FacebookSe även Education Internationals artikel

Kommentera inlägget!