Detta är ett inlägg från Internationella lärarbloggen

1182 akademiker frikända från terroranklagelser i Turkiet

Bild: EGITIM-SEN

Att underteckna ett upprop för fred bör aldrig betraktas som ett brott, men hundratals akademiker i Turkiet har fått uppleva tre års arbetslöshet och juridiska trakasserier för att de gjorde just det.

I början av 2016 nådde den turkiska regeringens förtryck i sydöstra delen av landet nya nivåer. Mer än 1200 akademiker från 90 turkiska universitet undertecknade tillsammans med utländska forskare en skrivelse som krävde ett slut på våldet. Det möttes av extrem repression från myndigheterna, avskedanden och anklagelser. Nu har "Academics for Peace" äntligen friats från misstankar, eftersom turkiska domstolar förkastat anklagelserna om terrorism och liknande brott.

En domstol i Istanbul bekräftat att alla 1182 ärenden avskrivs, oavsett vilket stadium av utredning eller åtal de hade nått. Det är goda nyheter, men dessa akademiker måste kompenseras och få stöd när de ska bygga upp sina liv igen. Dessutom måste den turkiska regeringen se till att akademisk frihet och demokratiska värderingar skyddas i högre utbildning.

ETUCE (Europaregionen i Världslärarfacket Education International) har ordnat flera delegationsresor till Turkiet till stöd för lärarfacket EGITIM-SEN. Lärarförbundet deltog i en av dem, och har uppmärksammat den svåra situation lärarna i Turkiet lever i genom i bloggar, protestskrivelser och möten. Många medlemmar runt om i landet är engagerade till stöd för sina kollegor i Turkiet.

ETUCE informerade den 10 september om denna seger för demokrati och yttrandefrihet. Samtidigt uppmanas turkiska myndigheter att ompröva domar mot alla lärare som fängslats, avskedats eller tvingats lämna landet under de gångna åren. Som medlem i ETUCE instämmer Lärarförbundet i denna uppmaning och vi fortsätter följa situationen för våra kollegor i Turkiet.

Kommentera inlägget!