Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Träff med representanter från EI

Haldis och Dominique från EI

Idag har det varit en varierad dag, men höjdpunkterna har ändå varit träffar med två representanter från Education International.

Upp tidigt som vanligt, frukost och iväg med spårvagnen till FN-palatset. Där började det klockan nio med Full Workers' Group. Det började med rapporter från de olika kommittéerna, för att alla ska veta vad som händer. Sedan avslutades mötet med att ILO:s president, Guy Ryder, hälsade på och talade. När man såg med vilken vördnad han behandlades förstod man hur stort det var att han innan konferensen tog sig tid att komma och tala med oss från Genèveskolan.

Efter mötet träffade Magnhild och jag Haldis Holst, Deputy General Secretary of Education International, som kommer från Norge. Det var ett intressant samtal där vi började med att prata om vilka länder som brukar anmälas till ILO för brott mot deras konventioner. Länder som nämndes var bland annat Turkiet, Sydkorea, Gulfländerna, Bolivia och Botswana. Bahrain hindrar sina fackliga företrädare från att resa till ILO-konferensen genom att vägra dem utresetillstånd. Bolivia vill sänka åldersgränsen för barnarbete. Turkiet sparkade 28000 lärare för att de passade på att kräva mer resurser till skolan under den arabiska våren. Botswana vill föra in skolan under "essential services" för att förhindra dem från att strejka. Och så vidare, och så vidare.

-Vi lever i en grym värld, sa Haldis

Hon berättade vidare att ILO har en speciell sektor för utbildningsfrågor. Nyligen fokuserade de på förskolan. Arbetet inledes med att man tog fram en rapport om nuläget. Haldis ansåg att det man kom fram till medan man jobbade med dessa frågor under en tvåårsperiod var mycket lyckat och även tillför saker till oss som anser att vi ligger långt framme vad gäller denna skolform.

Efter lunch träffade vi sedan Dominique Marlet, Human and Trade Union Rights Senior Coordinator at Education International. Under några dagar följer hon de olika kommittéernas arbete. Hon berättade att EI har en egen delegation under konferensen, men eftersom de inte är delegater så har man kontakt med de delegater som är lärare. Vid frågade henne ytterligare om de länder som nu är med på listan och ska behandlas för brott mot olika konventioner. Vi har det bra i vårt lilla hörn av världen! Samtidigt som vi ska fortsätta arbeta för bättre förhållanden där hemma, bär vi fundera på hur vi kan stötta lärare runt om i världen som riskerar sin frihet och ibland även sitt liv, genom att arbeta fackligt.

Förutom detta har vi hunnit med två föreläsningar och att följa trepartsförhandlingar i vår kommitté, innan klockan närmade sig nio och vi kunde återvända till hotellet. Tolv timmars arbetsdag! Trodde ni att jag var här på semester? Glöm det

Frågor & Svar