Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Sista uppvärmningsdagen

FN-palatset med utsikt över Genevesjön.

Idag har det stått seightseeing på programmet.

Klockan nio i morse hämtades vi av buss och guide utanför hotellet. Efter en liten rundtur klev vi av vid stadens rysk-ortodoxa kyrka. Den ligger i ett område som kallas "Lilla Ryssland" eftersom många ryssar tillbringade en tid här, inte bara en månad eller en vinter, nej, de stannade ofta mellan ett och tio år. Bland annat Dostojevskij bodde här en tid.

Sedan promenerade vi över de två gamla vallgravarna som skyddade staden från landsidan. På de två övriga sidorna omgavs den av Rohnefloden och en biflod till den.

Guiden visade oss många intressanta platser, som Rousseaus födelsehus och ett torg där Ceasar befann sig i mars 58 fKr. Det finns nedtecknat. Vi fick en rejäl lektion om staden.

Efter avslutad stadspromenad tog vi bussen till FN-palatset. Det är byggt i Art Decko-stil för att inrymma Nationernas Förbund, som bildades efter första världskriget. Efter andra världskriget ombildades detta till FN. Givetvis är det tillbyggt, men den gamla delen är en underbar byggnad. Här kommer min kommitté att arbeta.

Dagen avslutades med gemensam middag ute i det lokala vindistriktet

Frågor & Svar