Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Runö - en sammanfattning

Då är första förträffen på Runö herrgård inför årets Geneveskola avslutad, och jag är full av intryck. Det har gått några dagar sen jag kom hem och jag har hunnit sortera lite bland allt som hände under de intensiva och mycket lärorika dagarna.

Hej allihopa!

Frågorna jag hade innan helgen har blivit besvarade, experter har guidat oss igenom arbetet jag har framför mig att genomföra. Vad är ILO, International Labour Organisation, hur de jobbar och på vilket sätt konventionerna antagna av ILO efterlevs eller inte efterlevs i världen.

I år firar ILO 100 år, det är stort.

I år kommer det att finnas 6 kommittéer för de respektive länderna att arbeta med, delegaterna från alla de 187 länderna som har skrivit på och är medlemmar i ILO kommer att skicka sina representanter.

En del av vårt jobb på Geneveskolan nere i Geneve blir att besöka kommittéerna, ta del av processerna som pågår, dokumentera, representera Norden och skriva en avslutande rapport på den kommitté min arbetsgrupp har valt att jobba med, som är CAS.

De tre kommittéerna vi från Geneveskolan har möjlighet att besöka och observera i år är;

CAS- Committe on the Application Standards

Standard-Setting Committee: Violence and harassment in the World of work

Committe of the Whole

Vill ni läsa mer om de olika kommittéerna och/eller om ILO kan ni följa länken nedan.

Min arbetsgrupp består av undertecknad, Julie från Danmark, Sindre och Anders från Norge. Under helgen har vi börjat planera för vårt kommande projekt, men vi är långt ifrån färdiga. Det arbetet är något som kommer att sättas på plats när vi landat i Geneve. Vi har en nätuppgift att genomföra gemensamt, vi kommer att hålla kontakten.

Vår gemensamma Facebook grupp fylls just nu med allt möjligt, tips och idéer, appar för att öva det franska språket, filmklipp från de olika länderna där vi får lära oss ”viktiga” parafraser och innebörden av vissa ord.

Stämningen i gruppen just nu, när vi sitter på bussen från Runö är på topp. Vi är alla något möra efter långa arbetsdagar, men vid gott mod och fylla av förväntan.

Grunden inför vårt arbete i Geneve är lagd, det är högt i tak, diskussionerna är berikande.

Var jag inte tillräckligt taggad innan den här helgen, så är jag definitivt det nu. Hörde under helgen från en tidigare deltagare att det finns en tid före Geneveskolan och det finns en tid efter, efter den här helgen så är det något jag är absolut övertygad om. Geneva, snart ses vi.

På bilden ovan ser ni min projektgrupp som jag ska jobba med inför och under tiden i Geneve.

Au revoir/

Katrin