Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Representation, konversation och diskussion

I dag ställde en frågan, vad är det egentligen för dag idag? Dagarna tycks flyta ihop härinne i bubblan, ”inside the bubble, trying to change the World outside”

Den här veckan känns det som att vi har skiftat fokus lite. Tiden med projektgruppen har utökats och vi har börjar skriva mer på vår gemensamma rapport. Vi har också försökt att se mer av konferensen än bara vår kommitté CAS. Vi har lyssnat på Committe of violence and harassment och sett en helt annan funktion av hur diskussionerna kring en ny konvention kan se ut. Det har varit en uppvisning i social dialog och trepartssystemet på ett annat sätt än i CAS.

Geneveskolan 190620-2

Igår hade alla deltagare på Genèveskolan en lunchträff med våra respektive länders delegater. I år samlades vi svenskar högst upp i Palais på UN där det blev trevliga konversationer emellan oss deltagare och delegater. Utöver det så är det värt att nämnas att utsikten från toppen av byggnaden helt fantastisk.

Geneveskolan 190620-3

En av deltagarna i min projektgrupp är Sindre från Finansförbundet i Norge. Förbundsordföranden för det förbundet har varit i Geneve i några dagar och igår kväll tog han med hels projektgruppen på middag, där vi fick presentera våra tankar kring vårat projektarbete. Det blev en otroligt trevlig kväll, med väldigt intressanta diskussioner. För mig går finans och utbildning ofta hand i hand och kan vara båda varandras förutsättningar och motsättningar. Vi pratade en hel del om hur våra olika förbund bidrar på olika sätt i den globala World of work.

>Geneveskolan 190620-4

I dag har Ewa Nordmark som är ordförande för TCO Sverige varit på ILC och bjöd in oss som är representater från TCO på lunch. Vi pratade dels om våra upplevelser av ILC hittills, men också om vilket arbete som TCO gör för våra fackliga kollegor i andra länder. Vi pratade om samarbetet med bl.a Colombia och Zimbabwe där det i princip dagligen sker överträdelser, hot och våld mot fackligt engagerade människor. Det är så väldigt många fruktansvärda saker som sker, som man blir väldigt medveten om när man befinner sig här. Jag undrar vad de insikterna kommer att göra med mig som person, helt klart är att det rör upp väldigt många känslor inom en.

Geneveskolan 190620-5

På eftermiddagen samlades vi i storgrupp och lyssnade på ”The Nordic Panel”. Där en delegat från respektive kommitté kom och berättade för oss hur de ligger till i arbetet, det kändes bra att få en överblick över processerna som sker då vi i vår grupp mest varit inriktade på CAS.

I övrigt så maxar vi dygnets alla timmar, försöker när det är möjligt att arbeta utomhus för att få lite solsken, det märks att en börjar bli lite sliten vid det här laget, det blir väldigt mycket skratt emellanåt bl.a åt diverse språkskiljaktigheter.

Jag börjar reflektera över att imorgon har jag varit här i två veckor, förstår inte alls vart tiden har tagit vägen. Allt är fortfarande omtumlande, omskakande och omvälvande.

//Katrin

Kommentera inlägget!