Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Rainy Sunday in Geneva

Dagen idag startade med en lagom blöt men uppfriskande förflyttning från hotellet till ILO-byggnaden. Alla delegater samlades och vi hade en praktisk genomgång av det som nu komma skall med start imorgon när ILC börjar.

Vem som ska ge vilka gåvor till vilka representanter, logistiska saker att reda ut som gemensamma tider för gemensamma möten och/eller aktiviteter.

Vi fick också lyssna på Roger som tillsammans med rektor Micke är de som i år leder Genèveskolan, en tidigare deltagare som arbetat med internationella frågor i många olika sammanhang. Han gav oss tips och råd inför projektarbetet, praktiska tips för oss att tänka på när vi ska arbeta oss igenom konferensen och skriva vår rapport. Efter det fick vi en stund tillsammans i projektgruppen att prata ihop oss om de mål vi har satt upp och tankar/idéer om arbetet som vi ska genomföra. Just nu känns det som att den delen av arbetet kommer att bli riktigt bra. Vi har idag utvecklat vår grundidé med vad vi önskar arbeta med, och det känns som att vi är nåt riktigt bra på spåren där.

Efter en lagom lunch åkte vi ner till FN-huset för att delta i den allra första full workersgroup för den här konferensen. Delegater från alla de länder (187) som är medlemmar i ILO och som kategoriseras workers samlades och hade introduktion, genomgång av konferensen och val av representanter från workersgroup till olika forum.

Efter ett kort öppningsförfarande ombads alla närvarande ställa sig upp för en tyst minut. En tyst minut för alla de som under året blivit hotade/fängslade och/eller förlorat sina liv i kampen om fackliga rättigheter; konvention 87 ”Freedom of Association and protection of the Right to Organise Convention”.

En rättighet som är långt ifrån självklar i många av världens länder och en ständig kamp att jobba för. Det ögonblicket blev väldigt speciellt och känslosamt, det kändes otroligt stort att se så många olika människor från olika länder stå enade och upp för en av våra rättigheter och en av ILO:s konventioner.

Geneveskolan deltagare 3

En mening som dök upp på presentationen och som jag tar med mig var;

”Strong unions are the safeguard of democracy.”

Tillsammans är vi starka är ett begrepp jag till vardags vurmar lite extra starkt för, så kanske därför jag fastnade lite extra för just detta. Vikten och värdet av att organisera sig fackligt. (Spar dock den diskussionen till ett annat inlägg då detta riskerar att aldrig ta slut annars :)

Imorgon måndag börjar det på riktigt, ILC:s officiella öppningsceremoni sker klockan elva och direkt efter det drar de olika kommittéerna igång med sina arbeten, och vi likaså.

Tack för nu och tack för att du tog dig tiden att läsa ända hit :)

Fridens

/Katrin