Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Ny vecka, nya möjligheter

Det känns just nu som att jag knappt hinner ta mig upp ur sängen på morgonen, förrän det är dags att gå och sova igen.

Under helgen som passerat har vi bl.a haft den årliga/traditionella middagen för årets deltagare i Genèveskolan och alla de nordiska ländernas delegater som är representerade i workersgroup och jobbar i de olika kommittéerna. Varje år är det någon av eleverna som håller tal och tackar för upplevelsen, i år blev det jag som fick den äran. För er som läser denna blogg och som känner mig, så blev just det nog ingen större överraskning :)

En del av det talet handlade om ord, värderingar och känslor som uppstått under min tid här i Geneve hittills.

”I wan’t to quote a great big man Nelson Mandela;

“Courage is not the absence of fear, it is inspiring others to move beyond it”

Hope, courage, dreams and education are for me four words with a great value.

That we have the courage to follow our dreams, the courage to never lose hope and once again Mandelas word comes to mind;

“Education is the most powerful weapon which you can use to change the world”

Det var förövrigt en mycket trevlig kväll, som avslutade arbetsveckan.

Igår hade vi vår första lediga dag, då passade några av oss på att åka färjetur över till Yvoire i Frankrike. Det blev ett skönt avbrott till det som blivit det ”vardagliga” livet innanför ILO:s väggar, solen sken och det var trevligt att få umgås med några av de andra deltagarna. Som det ser ut så jobbar vi alla i våra olika grupper och med olika kommittéer/projekt så man hinner inte träffa alla i gruppen.

Geneveskolan 190618-2

Idag startade dagen med full-workers group där talespersonerna från de olika kommittéerna avlade rapport på hur långt processen har kommit. Imorse kom även ILO:s director general och tackade alla deltagare i workersgroup för deras viktiga insats och bidrag i det pågående processerna.

Efter det tog jag en promenad från UN byggnaden till ILO byggnaden för några timmars session i CAS. Först ut på tur var Algeriet, och vid det här laget så börjar vi se ”mönstret” med hur de tre olika inblandade parterna lägger fram sina anföranden.

Mest spännande idag var dock CAS avslutande conclusions för de double-footnoted länderna som var uppe i förra veckan. Vilka åtgärder CAS rekommenderade skiljde sig åt, och alla länder accepterade de förslagna åtgärderna/reprimanderna som de fick. Alla förutom Zimbabwe, som motsatte sig åtgärden i form av en sk ”direct-mission” mot landet för att de brutit mot C87. ”Freedom of Association and Protection of the right to organize convention.”

Geneve190618-3

Efter timmarna i CAS har resterande av dagen spenderats tillsammans med min projektgrupp där vi fortsatt att jobba med vårat projektarbete. Planen vi hade från början har vi justerat och ändrat om i lite, och en ny väg har stakats ut. Förövrigt så är jag otroligt tacksam över min projektgrupp, vi har fantastiskt roligt tillsammans och en väldigt fin sammanhållning som definitivt bidragit till att den här upplevelsen hittills blivit ännu bättre.

Bye for now

/Katrin