Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Nu hettar det till!

Norske jenter som underhåller

Idag nådde spänningen nog sin toppnivå. Kommittéordföranden sa "Shame on you!" till hela kommittén.

Varannan dag börjar med en samling för alla arbetstagarrepresentanter, idag var en sådan dag. Än en gång fick vi en genomgång av vad som händer i de andra kommittéerna.

Klockan tio trodde vi att vår Workers' Group skulle samlas, så vi gick dit. Som jag skrivit tidigare så brukar det ta en kvart efter utsatt tid innan det drar igång, men inte ens då hände något idag. Tjugo i elva kom delar av sekretariatet och informerade om läget. Workers' ville få behandlingen av kapitel 10 uppskjutet till måndag av olika anledningar (taktik på högsta nivå är allt jag kan säga).

Klockan elva skulle sedan kommitténs sittning börja, men ingenting hände nu heller. Vi anade att överläggningar skedde på annat ställe. Strax före tolv kom vi äntligen igång och idag var det endast 25 ändringsförslag som skulle behandlas. Vissa ärenden klubbades snabbt, medan det längsta tog i det närmaste en halvtimme. Arbetstagare och arbetsgivare stod på var sin sida och regeringarna var delade. Slutligen ansåg ordförande att det inte fanns majoritet för förslaget. Kapitel tio "parkerades" till måndag, men sedan kom nästa stötesten. Arbetsgivarna ville ha bort referenslistan, en lista över andra konventioner, rekommendationer, med mera, som på ett eller annat sätt styr det som skrivits i vår text. Varför, var ingen som roligt kunde förstå, eftersom man var överens om den vid förra årets konferens. De fick inte igenom detta och istället hade de även lagt förslag om att stryka enstaka dokument ur listan. Det var då som ordföranden slutligen fällde kommentaren och talade om att vi skulle bryta för dagen och att parterna skulle använda eftermiddagen och kvällen till att försöka hitta en lösning till på måndag.

Ikväll har vi haft en sittning med arbetstagardelegationerna från de nordiska länderna. Ätit lite smått och pratat med varandra. Bilden är från kvällens underhållning. Till och med jag har stått på scenen och sjungit, inte ensam förstås. Vi sjöng en sång om mod av Mikael Wiehe.

Imorgon har vi vår lediga dag. Då ska jag upp tidigt. Mer om detta nästa gång

Kommentarer:

Bittan
Bittan Jansson

Så spännande att läsa vad ni har för er...verkar vara "värre än gamla kongresser"...hoppas nån lösning är i sikte.
Ha det så bra!

• Skapad 2017-06-11 22:21