Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Keeping touch

Då har jag och min projektgrupp haft vårat andra URL-möte sen Runö. Vi sågs via skärmen första gången förra veckan och började diskutera upplägget på hemuppgiften som vi ska göra innan avgång till Geneve.

Som jag skrivit om tidigare så har vår grupp i uppgift under konferensen att bevaka CAS- Committe of Application Standards och arbetet som pågår där. Tidigare i veckan släpptes listan med de 40 länder som eventuellt kommer att bearbetas under själva ILC. Av dessa 40 länder som har brutit mot någon av ILO:s konventioner kommer 24 länder/case att hanteras i Geneve.

Hemuppgiften som vi ska genomföra innan Geneve består bla. av att undersöka hur våra respektive länder government/employers/workers ställer sig till min grupps tema. I förra veckan enades vi om några gemensamma frågor som vi ska gå vidare med och ställa till våra respektive länders delegater samt till våra tillhörande förbund.

Morgonens möte handlade mest om en avstämning, hur långt vi kommit med att undersöka våra frågor. Men vi hann också med att prata om klädkoder, shoppinglistor och förväntningar.

geneveskolan

Det börjar kännas på riktigt nu, nästan hela terminen har gått utan att jag riktigt har förstått att jag faktiskt ska åka. Ju mer tiden närmar sig, ju mer jag läser på om konventionerna, om ILO och om konferensen, desto mer börjar jag förstå att jag kommer att åka iväg på ett fantastiskt lärorikt och spännande uppdrag.

På återseende,

Mvh Katrin