Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Framme I Genève!

ILO-bygganden

Nu är vi äntligen här. Resan ner gick galant!

Efter vi installerat oss på hotellet på torsdagen blev det en kort promenad längs med vattnet och inhandlande av varor till hotellet. På kvällen åt vi en gemensam middag och gick kort igenom nästa dags program. På fredagsmorgonen samlades vi i hotellets reception och åkte upp till ILO-byggnaden. Ett fantastiskt komplex och jag känner mig otroligt priviligerad som får se det från insidan.

Hela fredagen bestod av miniföreläsningar av olika representanter för arbetstagarsidans grupp i ILO, förkortad Actrav.

Det fokuserades främst på de tre olika kommittéerna och det framåtskridande arbetet som ska ske under konferensen.

Kommittéerna i år är:

Recurrent discussion committee: social dialogue and tripartism, som min arbetsgrupp bevakar.

Standard setting committee: violence and harassment in the world of work, vars arbete kanske leder till en ny konvention nästa år.

Committee on the application of standards: årligen återkommande kommitté som synar ländernas arbete med konventionerna och tar upp brott mot dessa.

General discussion committee: effective ILO development cooperation, om Agenda 2030 och Social Development Goals.

Vill du läsa mer om kommittéernas agenda? Följ länken:

Under lördagen fick vi en guidad tur i fantastiska Genève och en tur ut till vindistriktet strax utanför staden.

På söndagen börjar programmet ”på riktigt” innan kongressen. Vi ska få vara med på arbetstagardelegationens (workers group) första möte. Dags att stryka skjortan och putsa skorna, det är strikt klädkod i FN-byggnaden!

Frågor & Svar