Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Förkurs på Runö folkhögskola

Deltagare och lärare 2017

Årets omgång av Genèveskolan inledes med några dagar på Runö folkhögskola utanför Åkersberga, nordost om Stockholm. Här träffades de 28 deltagarna för första gången.

Hur känns det att åka på en utbildning där man inte känner någon sedan tidigare? Visst pirrar det lite i magen av spänning. Vilka är de andra? Vem är jag i gruppen? Kommer jag att hitta någon att umgås med? Frågorna var många när jag satt på tåget mot Stockholm. Redan på tåget kommer en tjej från Munkedal fram och säger:
-Hej, jag ska också till Genève.
Hon hade suttit och lyssnat på samtalet jag haft med min medpassagerare, utan att ge sig till känna förrän det var dags att stiga av.
Väl inne på Cityterminalen blev det lättare att hitta varandra, eftersom vi gick mot samma gate. På bussen var sedan samtalen redan igång.
Första dygnet var det bara de svenska deltagarna som var med. Vi fick information från tidigare deltagare samt information om den svenska modellen på arbetsmarknaden och organisationen Union to Union, som sysslar med globalt arbete.

Andra dagen, 30 mars, anlände de övriga deltagarna. Förutom 10 svenskar är vi 8 norrmän, 4 danskar, 4 finländare och 2 islänningar.
Jens Erik Ohrt från danska LO berättade för oss hur det gemensamma arbetet mellan facken fungerar vid ILO-konferensen. En annan föreläsare som besökte oss var Oscar Eneroth från svenska LO. Han fyllde på med ännu mer kunskap om ILO.
I fyra dagar förberedde våra lärare oss inför vad vi kommer att möte nere i Genève, så inte förrän på söndagen 2 april vände vi näsan hemåt.

Det är så mycket som jag vill berätta i min blogg, så jag glömde berätta vad Genèveskolan är.
Det får bli nästa inlägg.

Frågor & Svar