Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

En ny dag i kommittén

Så kan det se ut!

Ytterligare en dag har gått till ända. Vi är redan inne på andra veckan i Genève. Tiden rusar fram!

Upp och iväg med spårvagnen kvart över åtta. Även om vi lärt oss att man aldrig börjar på utsatt tid så vill vi vara där i tid. En ny bunt med amendments låg och väntade på oss. Nu var det bara knappt åttio ändringar som lämnats in.

Jag skulle hålla ställningarna medan resten av gruppen var på föreläsning uppe i ILO-byggnaden. Det började med att Workers' Group samlades för att prata ihop sig, men efter en kort stund drog sig sekretariatet tillbaka för överläggningar och sedan hände ingenting i salen.

Klockan elva samlades hela kommittén, det betyder kvart över (så är det här), och fortsatte förhandlingarna. Spelet fortsatte på samma sätt som igår. Jenny, Sahar och jag övergav Magnhild vid lunch och rusade upp till ILO-byggnaden för att slänga i oss en lunch innan en föreläsning om UNHCR. Scott Pohl berättade på ett pedagogiskt sätt om deras arbete. Jag log när han ställde en fråga till oss om hur man definierar ordet flykting. En kilometer därifrån satt samtidigt 200 personer och försökte komma fram till svaret, och detta var en fråga som han brukar ställa till elever som kommer på studiebesök. Han hade dock ett svar, UNHCR följer definitionen från femtiotalet som finns i Genèvekonventionen. Där räknas inte ekonomiska flyktingar, folk som flyr naturkatastrofer eller som flyr inom sitt eget land.

Sedan gick jag tillbaka till FN-byggnaden trots att "mitt skift" var slut, jag var tvungen att få lyssna lite till. Dagens bild visar hur en text kan se ut på bildskärmen när det kommit en ett antal ändringsförslag till ändringsförslaget. Det är ingen lätt sak att hålla koll på propositionsordningen

Ikväll blev det fondue igen, kött i olja istället. Nio av oss åt tillsammans på en liten restaurang i närheten av hotellet. Sedan avslutades kvällen med sångövning på ett av rummen. Vi ska ha en gemensam middag imorgon kväll, tillsammans med de nordiska delegaterna

Frågor & Svar