Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Denna dag, intet nytt!

Lunch med svenska delegationen

Från västfronten, intet nytt, passar också bra som beskrivning av den här dagen. Att det kan finnas så många ordvändningar för att säga ungefär samma sak.

Idag skulle parterna upp till bevis efter helgens informella samtal. Vad hade de diskuterat? Och ännu viktigare, hade de kunnat enas om något?

Svaret blev i alla fall inte ja. Efter Full Workers' Group så fick vi vänta en bra stund innan vårt arbetarmöte i kommittén började. Det är frustrerande att sitta utan att veta vad som händer och hur länge det kommer att ta. Tänk typ SJ. När vi äntligen kom igång hade arbetstagarparten tagit fram ett nytt förslag som egentligen skulle ersätta det omdiskuterade kapitel 10. Tyvärr var det inte tillräckligt förankrat hos övriga parter, så därför inledde man med att be om en halvtimmes ajournering, då man troligtvis pratade med arbetsgivarparten. Tyvärr gick det inte igenom och vi fick återgå till dagordningen.

Under eftermiddagen och kvällen (fram till nio) har vi diskuterat en paragraf (1:a-e) i ett nytt kapitel, föreslaget av de afrikanska regeringarna. Det ska behandla Migration Workers (gästarbetare). Fortsättning följer imorgon.

Lunchen idag åt vi tillsammans med den svenska arbetstagardelegationen. Förutom oss från Genèveskolan, var det Oscar och Ellen från LO, Mikael och Åsa från TCO och Malin från SACO.

Frågor & Svar