Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Avslutningsceremoni!

Guy Ryder talar vid avslutningsceremonin på ILC 2018

Det är med blandade känslor som vi deltar på avslutningen av konferensen.

Kursen börjar lida mot sitt slut och idag deltar vi på avslutningsceremonin av ILC. På ett sätt känns det skönt att få avsluta, jag saknar familj och arbetet på hemmaplan. Å andra sidan känns det lite tomt, vi har nästan börjat vänja oss vid att gå genom säkerhetskontrollen varje morgon för att komma in till området vid Palais de Nations och få följa konferensen på nära håll. Avslutningen innehöll sammanfattningar av parternas generella syn på de olika kommittéernas arbete.

Många av delegaterna har redan åkt hem så det är glest med personer i det stora palatset, vilket givetvis bidrar till känslan av tomhet.

Hursomhelst, det är lite kvar av själva kursen. Vi ska färdigställa rapporten och hålla föredrag för varandra så att vi får en riktigt bred bild av konferensen.

Själv sitter jag och funderar lite på hur jag i Sverige kan sprida kunskapen om ILO:s viktiga arbete. Hur berättar man på ett bra sätt om det vi har sett och lärt oss? Hur använder jag kunskapen i mitt arbete ? Vad kan vi i Sverige lära oss av trepartism och hur utvecklar vi den sociala dialogen? På vilket sätt kan vi bidra till mer internationellt samarbete och internationell solidaritet? Om det är något jag har lärt mig under kursen är det att det sistnämnda är fullständigt nödvändigt.

Tom sal ILC

Tom kommittésal