Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Arbete under press

Kvällssittning i kommittén

Kompromissa eller stå på dig? Nu sätts alla på prov, ska vi komma i mål i kväll, eller måste det bli en extrasittning imorgon? Vi had sju sparat det svåraste till sist.

Idag var det dags att bita i set sura äpplet och komma fram till en text som ska gälla kring de bitar som lagts åt sidan.

Hela förmiddagspasset gick åt till att reda ut det extra kapitel som de afrikanska regeringarna hade föreslaget. Här gick det mycket trögt och varje underpunkt tog lång tid. Olika parter försökte lösa dödläget genom att komma med nya förslag hela tiden, vilket innebar att varje sådant förslag var tvunget att behandlas. Än en gång var vi nere på sub-sub-sub-amendments. Ibland skojar man om att bråket gällde ett kommatecken och idag var det faktiskt en omröstning kring ett kommatecken. Som tur var (?) så gick det igenom ganska enkelt.

Under eftermiddagen rullade på snabbare och snart var man inne på det "parkerade" kapitel 10. Trots att detta placerades inom hakparentes (lades åt sidan) vid förra årets konferens, så har det enligt min mening gått över förväntan. Det som tar mest tid är när någon har lagt förslag på en helt ny paragraf mellan de föreslagna. Då är det många som vill lägga till eller dra ifrån.

Klockan är just nu 19.50 och det är fortfarande kvar två paragrafer av ursprungligen åtta på kapitlet.

Idag har vi dessutom haft två föreläsningar uppe i ILO-byggnaden. Kari Tapiola berättade för oss om ILO:s historia, ända från 1800-talet, innan det ens var grundat, fram till efterdyningarna av kalla kriget. Formellt bildades ILO i samband med Versaillesfördraget, efter första världskriget, 1919.

Sedan kom Tandiwe Gross och pratade om Global Labour University, som drivs av ILO. De har både on-line-utbildningar och "fysiska" utbildningar. De sistnämnda bedrivs i fem olika världsdelar.

Nu väntar vi bara på att få veta vad klockan blir innan vi kan gå hem och lägga oss

Frågor & Svar