Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

Äntligen på plats i Genève

​Hej Bloggen! Då är jag äntligen på plats i Genève inför årets ILC som är lite extra speciellt i år eftersom det är 100-års jubileum.

Årets deltagare på plats i ILO- byggnaden. Första men inte sista gruppfotot på plats :)

Dagen idag rivstartade med tidig uppstigning och efter frukost blev det avfärd till ILO byggnaden. Väl framme vid ILO byggnaden träffade vi Lene Olsen från Actrav som gav oss en rundtur i byggnaden. Vi har fått träffa olika personer/delegater som föreläst för oss om ILO:s arbete, om arbetet som kommer att ske under konferensen. Om förslaget till ny konvention, Violent and Harrassment in the World of work, ännu mer om CAS och den kommitténs arbete. Mest entusiasmerande idag var nog Michael Watt från ILO som berättade för oss om The Committe of the Whole och arbetet med att jobba fram The Cenentary Declaration, otroligt intressant att ha fått en liten insikt i hur processen hittills har gått till.

I övrigt är det mycket känslor som infinner sig hos mig väl på plats.

Även om arbetet vi har framför oss att genomföra känns hyfsat begripligt och jag börjar få en aning om det, har jag fortfarande ingen aning om vad som egentligen väntar mig när konferensen drar igång.

Eftersom det är 100-års jubileum i år, är konferensen väldigt stor. Mellan 8000-9000 besökare väntas, 4 kungar och ett stort antal premiärministrar och presidenter (sk.high-level visits) väntas närvara och delta under vissa delar av konferensen.

Geneveskolan deltagare 2

Just nu i skrivande stund reflekterar jag över att jag känner mig relativt ”liten” i sammanhanget, otroligt tacksam över att jag fått möjligheten att närvara här och nu på plats.

Tack för idag,

/Katrin