Detta är ett inlägg från Genèveskolans blogg

106:e ILO-konferensen är öppnad!

Idag har det varit högtidlig öppningsceremoni och kommittéerna har påbörjat sitt arbete.

Nu är det på riktigt! Högtidliga tal hölls i Assembly Hall i FN-palatset. Till och med Uruguays president var inbjuden och höll ett tal till konferensen.

Både innan och efter ceremonin träffades de från Workers group som ska jobba i kommittén Transition from war to peace. De valde sina företrädare och gick igenom det senaste förslaget till ny rekommendation. Även om det inte var många som begärde ordet så finns det ganska många saker som man vill ändra på. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och se vad de kommer att få igenom. På en punkt var alla tre parterna eniga förra året, men där har "the Office " ändå ändrat. Det handar om gratis och allmänna skolor (inte privata), en text som plockats bort.

Kvällspasset var första sittningen med hela kommittén. Återigen var det vissa val som skulle göras. Sedan gick man igenom rapporten och förklarade noggrant hur arbetet går till (mycket tydlig formalia om ändringsförslag med mera). Mötet avslutades med inledningsanföranden från arbetsgivar- och arbetstagarparterna. Imorgon börjar vi med regeringssidan

Frågor & Svar