Onsdag 12 maj stänger vi våra telefoner kl 12:00 välkommen att höra av dig igen måndagen 17 maj kl 09:00

Detta är ett inlägg från Fritidspedagogikbloggen

​"Vi gjorde det som till vardags är totalt förbjudet"

Kanelbulle på pinne

Nu har det gått några veckor sedan påsklovet och vi är nu mitt uppe i planeringen för sommarlovet. Loven är tiden då landets fritidshem “blomstrar” och man gör allt det där man inte gör normala veckor på fritidshemmet.

På loven har vi och alla elever på fritids bara oss själva att tänka på och frihet under ansvar är något vi kan stärka vid lov. Vi tar gärna tillfället i akt och gör lite galna saker som att leka på ställen man aldrig kan göra när det är skoldag.

Tex. hos Linus i Kumla passade man på att genomförde ett trapplopp. "Skolan är i 4 våningar med 2 trapphus, i det ena trapphuset sprang man uppåt och det andra sprang man neråt (något som till vardags är totalt förbjudet) Eleverna samlade så många varv som möjligt. Denna aktivitet knöt an till det övergripande tema som är träning och hälsa. Det var på barnens initiativ och det blev så poppis att vi fick göra det igen dagen efter." Även hos Niclas i Göteborg tog man tillvara de tomma korridorerna och lekte zombiejakt.

På loven kan man på ett ännu bättre sätt arbeta med den fritidspedagogiska undervisningen. Vi utvecklar samarbetsförmågan, kommunikationsförmågan, problemlösningen, kreativiteten, den kulturell medvetenheten och de estetiska uttrycksformerna. Vi arbetar givetvis med den fritidspedagogiska undervisningen i “vardagen”, men det är på loven vi kan utveckla det ännu mer. Vi har “hela” dagen på oss och ofta en mindre elevgrupp.

Hos Susanne i Göteborg mötte elever personalen i fotboll. “Elever från förskoleklass upp till klass 3 var med. Eleverna var peppade och samarbetade väl för att försöka vinna denna match.”

Hos Maria i Linköping bakade man bullar över öppen eld i skogen. Färdig pizzadeg på rulle som blev kanelbullar. Hos Carolina och Isabella även de i Linköping bakade man ena dagen pizzabullar och tog med till mellanmålet på utflykten, nästkommande dag stekte man hamburgare till lunch i skogen.

Hos Ulrika i Jönköping genomförde man fångarna på fortet och lagade mat i skogen. “Vi hade fångarna på fortet i gympasalen, gick en lång äventyrsrunda i skogen, där vi wokade mat över öppen eld och lekte sardinburken i en tät granskog, var och tittade på jättegrytor och en ruin. En dag hade vi en äventyrsbana uppsatt i gympasalen så alla fritids kunde gå dit under dagen.” Ulrika i Jönköping älskar att jobba på loven när man kan göra andra aktiviteter än i vardagen.

Elevantalet minskar och på lovet rår vi om eleverna hela dagen. Tänk om man alltid fick jobba med de små barngrupperna man oftast får göra på lov? I utredningen om fritidshem och pedagogisk omsorg är ett av förslagen att Skolverket ska ta fram riktlinjer för barngruppernas storlek. I dag ligger genomsnittet på 38 barn per grupp. Med mindre antal elever i grupperna skulle vi kunna bli ännu bättre på det fritidspedagogiska arbetet samt kunna ge varje elev det de behöver varje dag.

Som vi skrev i inledningen pågår nu planeringen för sommaren. Vad kommer att hända hos oss då? Kommer Linus och eleverna hos honom anmäla sig till Kumlas gatlopp (om något sådant finns) och kommer Maria, Carolina, Isabella och Ulrika med elever fortsätta med bakning och matlagning i skogen?

Vi gillar vardagen men vi säger som Ulrika i Jönköping, “Vi älskar att jobba på loven”.

Susanne Malmqvist och Hanna Almcrantz

Kommentera inlägget!