Detta är ett inlägg från Fritidspedagogikbloggen

​Schrödingers lärare

Fritids ÄR en del av skolan. Punkt. Ingen mer ovisshet, ingen mer blind fläck.

Efter semestern är det dags att plocka upp tråden igen kring alla frågor som berör fritidshemmen. Det är så klart inte många oväntade saker som hunnit inträffa på det stora planet under sommaren, vilket trots allt är vad sommarlediga dagar ska vara till för. Det är viktigt med återhämtning och rekreation! Men ett litet öga har så klart varit öppet. För på de allra flesta fritidshem har verksamheten troget hållit fanan högt under sommarmånaderna.

Nya och gamla frågor

Nu ringer skolklockan åter in och väcker funderingarna och oron till liv igen. Bränner fritidshemmet sitt krut redan under förmiddagen? Hur stor är egentligen tillgängligheten till klassrummen som verksamheten blivit inrymd i när egna lokaler är allt mer sällsynta? Hur stora kan barngrupperna bli? Hur blir bemanningen och arbetsmiljön? Hur ska vi kvalitetssäkra? Hur kommer samverkan utformas? Vad händer med fritidshemmens förutsättningar när lönekostnaderna stiger för att kunna locka lärare?

Men så klart, också det ständigt återkommande frågetecknet, om fritids är med på tåget när det talas vitt och brett om skolsatsningar. Som till exempel den aktuella statliga lönesatsningen på lärare. För det verkar mig som om fritidshemmen fortsatt ibland faller inom skolramen, men lika ofta trillar utanför. Varför är det fortsatt så?

En kattvideo

Jag kom något oväntat att tänka på det klassiska kvantmekaniska tankeexperimentet om Schrödingers katt. I detta placeras en katt inuti en sluten kammare under en timme tillsammans med ett radioaktivt ämne som har en 50% sannolikhet att trigga en dödsbringande mekanik. Men så länge kammaren hålls sluten finns det ingen möjlighet att veta om katten har gått hädan eller är vid liv, därför kan båda möjligheterna ses som sanna - en superposition. Tills någon tittar.

Liknelsen går lite djupare än så, det är trots allt kvantmekanik, men slarvigt lekmannaförklarat handlar Schrödingers kritik om teorins ovisshet kring hur ett antingen eller blir till ett slutgiltigt tillstånd. Det enda sättet att verkligen veta är först genom en direkt observation. Överfört till ovissheten kring fritidshemmens position låter det inte lovande för en verksamhet som beskrivits som skolans blinda fläck. Är vi med eller inte när vi undersöker närmare?

Ok, fullt lika drastiskt som för kattstackaren är så klart inte läget för fritidshemmen. Men beslutsprocessen kring fritidshem behöver inte heller vara på kvantmekanisk nivå. Fritids ÄR en del av skolan. Punkt. Ingen mer ovisshet, ingen mer blind fläck. Lådan är öppnad och läget är nu tydligare än någonsin med tilläggen i läroplanen. Om situationen ska förbättras ska frågan om något även gäller fritidshemmen aldrig behöva ställas. Men vi vet allt för ofta inte riktigt var vi står förrän vi observerat effekterna av fattade beslut. Något 50-50 tillstånd går det kanske inte heller att tala om då exempelvis den statliga lönesatsningens sannolikhetsfördelning tydligen var 90-10. Huruvida något kommer kosta ekonomiskt verkar ha märkligt stor inverkan på utgången.

Vad det gör med framtidsutsikterna och motivationen att satsa på och utveckla det fritidspedagogiska uppdraget när många lärare i fritidshem även har tryggheten som behörighet i skolämnen ger. Det är en stor svaghet i skolbygget i vilket fritidshemmen är en unik och viktig del.

Det kommer bli en intressant tid framöver. Kommer förtydligandet av läroplanen med nytt kapitel för fritidshemmen vara en tillräcklig markering som kan sudda ut oklarheterna och göra att fritidshemmens uppdrag tas på större allvar?

Referensgruppen för fritidspedagogik har i veckan haft sin första träff och vi kommer nogsamt följa utvecklingen!

(Inga katter skadades vid författandet av denna text.)

Kommentera inlägget!