
Hur är det att börja arbeta som ny lärare i fritidshem under en pandemi? Vi ställde frågan till de nyutbildade lärarna Emilia, Max och Mist. Emilia arbetar på en F-6 skola i Växjö. Max och Mist arbetar på en F-6 i Malmö. Ta del av deras upplevelse.
Hur
är det att vara ny lärare i fritidshem under pandemin? |
Max&Mist Det har varit omständligt jämfört med tidigare när man vikarierat. Nu ska man hålla avstånd och skicka hem barn vid minsta symtom. Det kan bli flertal samtal till föräldrar under en dag för elever med symtom. Man har inga gemensamma aktiviteter
tillsammans med andra avdelningar. Den ständiga irritationen kring trängseln i
matsalen vid mellis. Det har också varit pirrigt och utmanande.
Att var ny och komma ut och yrkesutöva sin profession är i sig något väldigt
svårt men kombinationen med en pandemi känns att det finns saker man kunde göra
bättre. Man besitter inte de kunskaper som man skulle vilja ha i denna
verklighet att kunna följa styrdokumenten och rekommendationerna från FHM. En del av fritidshemmet bygger på elevernas
intresse och man känner att man ”misslyckas” när eleverna kommer med förslag om
kan vi inte åka till bokskogen eller kan vi inte åka skridsko. Det kan vi inte
dagsläget och då är något i styrdokumentet som fallera pga. pandemin. Utifrån
undervisning i tex bild eller fritidshemmet kan vi inte besöka ställen som konsthallen
eller något museum för inspiration som man kan bygga vidare på i verksamheten. |
Emilia Det har inte blivit någon kontinuitet på
fritidshemmet eftersom det har varit någon personal borta nästa hela tiden. Det har varit svårt att upprätthålla rutiner och det har blivit stökigt i barngruppen eftersom ordinarie personal har varit sjuka. Det har varit svårt att planera aktiviteter eftersom många i
personalgruppen har varit borta. Det har inte varit lätt att stanna hemma
när man bara haft lite symtom , det går emot min arbetsmoral och jag vet att det
blir mycket tuffare för mina kollegor. Samtidigt är det jätteviktigt att man stannar
hemma man vill ju inte smitta någon. På fritidshemmet har det inte varit några restriktioner
angående antal jämfört med antalet man får träffa hemma. Vi har ca 100 barn
inskrivna men så många har det inte varit under pandemin. |
Vilka
förväntningar hade ni när ni började? |
Max ”Jag var rädd”, Inte så mycket utifrån
pandemin utan utifrån att man inte kan leva upp till sina egna förväntningar på
yrkesrollen och pandemin gjorde det inte lättare. Mist Exalterad att få komma ut i verksamhet och med en viss förväntan att saker och ting inte skulle vara som innan pandemin. Kan ändå tycka att det har blivit väldigt bra, vi har ett väldigt bra arbetslag som stöttar och kompletterar varandra och försöker göra det bästa av situationen för våra elever |
Emilia Jag ville utveckla fritidshemmets verksamhet och skapa struktur. Jag såg bara möjligheter Men fokus har varit att klara av dagarna och det har varit svårt att få till någon form av struktur pga av att folk har varit borta. Fokus har legat på vem som ska jobba för vem. |
Vad hade ni gjort annorlunda om det inte hade
varit pandemin? |
Max&Mist Mer föräldrakontakt. Har i nuläget inte träffat en majoritet av våra elevers föräldrar utan endast memorerat de utifrån röst. Blir inte lika lätt att bygga upp den där goda relationen med vårdnadshavare som kan behövas i vissa fall. Kan sakna att få den här bryggan mellan hem och fritidshem för att kunna arbeta med eleverna. Det hade varit lättare om man hade haft fysiska kontakter med föräldrarna innan pandemin att bygga vidare på. Kanske i nya mötesform tex digitalt |
Emilia Vi hade haft föräldramöte , föräldrakontakten har blivit mycket lidande eftersom vi inte fått träffa dem. Vi har inte kunna göra några studiebesök och vi har haft restriktioner kring bakning och mellanmål. |
Hur
blev det? |
Max&Mist Till viss del har det har varit svårt, att inte i alla fall
veta hur man ska hantera eller agera när det kommer till t.ex. kontakt med
vårdnadshavare. Likaså känns jobbigare att behöva ta vissa samtal över
telefonen istället för att enkelt kunna ha ett samtal face to face. Kan känna
att mycket blir väldigt hattigt och halvdant över telefon, typ att ett snabbt
byte av ord vid uppringning för att skicka ut eleverna. Att förhålla sig till restriktionerna och
riktlinjerna utifrån pandemin har tagit mycket av tiden som man hellre skull
vilja lägga på att utveckla verksamheten. Överlag har det mesta fungerat bra. Eftersom
man inte blanda avdelningarna har effekten blivit att man har fått bättre
samarbete i arbetslaget och bättre relation till eleverna. Det har blivit
arbetslag som komplettera varandra. |
Emilia Morgonmöten, som innan handlade om flera saker, har nu bara handlat om sjukfrånvaro och har skett digitalt Alla arbetslagsmöten är digitala förutom fritidsmötena. Där har vi träffats fysiskt. |
Utifrån uppdraget som lärare i fritidshem: Vilka
begräsningar har ni upplevt? |
Max&Mist Blir väldiga begränsningar i att bara röra sig i
närområde men även inte kunna ta del av andra aktiviteter och kultur som normalt
finns i stan. Vissa av målen inom styrdokumenten har vi insett blir svårt att
nå upp till och troligtvis kan inte utföra under vårt första år. Detta handlar
om då att ta sig runt i närområdet och delta i föreningsliv i närheten. |
Emilia Mellanmålet och lunch har coronasäkrats och
bakningen har haft restriktioner. Föräldrakontakten har försvårats eftersom vi
inte har fått träffa dem. Studiebesök och olika traditionsfiranden har fått
ställas in eller blivit digitala, Många möten med ledningen har blivit
inställda pga av sjukdom. |
Vilka svårigheter har ni upplevt? |
Max&Mist Jag kan tycka det är lite svårt det här med att hålla avstånd från barnen. Barnen kommer gärna och vill gå med en ute, vill leka lekar, spela eller bara få en kram. Det blir en sådan omställning för mig som gärna är med i lekar och aktiverar mig med barnen om det är en motivationsfaktor för barnen. Det har varit lite isolering, inte göra utflykter,
samarbeta med föreningslivet mm. Att förklara för barnen varför man inte kan
göra vissa saker. Barnen förstår men det känns begränsande för verksamheten och
man kan inte alltid ta vara på deras initiativ. Det är svårt att hålla avstånd till eleverna
framför allt utifrån ett relationsskapande perspektiv. Barn som behöver närhet,
behöver vuxen kontakt. mm |
Emilia Att upprätthålla strukturerna och rutinerna. När
det är många borta är det svårt att hålla på sådant. Även svårt att planera in
temaområden och fullfölja det när personal blir sjuka. Svårt att arbeta med
utvecklingsområden eftersom mycket har pausats. Att
göra studiebesök har inte varit möjligt. Det som har varit positivt är att man
har kunnat motivera för att vara ute i naturen mycket mer och att vara ute mer
i allmänhet på fritidshemmet. LGR11: ”Närsamhällets och föreningslivets
utbud av aktiviteter och platser för kultur, fritid och rekreation”. Detta
har varit en svårighet att uppnå. Samarbeten mellan olika föreningar t ex har
blivit inställda. Att
behålla föräldrakontakten har varit svårt. |
Vilka åtgärder har arbetsgivaren infört utifrån pandemin? Under skoldagen? |
Max&Mist Vi fick tillgång till båda matsalarna vilket har gjort att varje årskurs kan äta för sig själv och inte blandas med andra årskurser. Vi har digitala möten. Planeringstid går att få ta
hemifrån. · Endast nödvändiga externa besökare har
fått tillträde till skolan (t.ex. VFU-studenter och ett urval hantverkare) · håller avstånd i matsalskön · har minskat trängseln i samband med
skolluncherna genom att vi har tillgång till två matsalar · ha digitalmöten · har erbjudit möjligheten att undervisa på
distans för medarbetare som personligen räknas till en riskgrupp |
Emilia Lärarna på skolan har fått ha sina möten digitalt och ska vara på sina arbetsrum istället för i personalrummet. Det är tydliga restriktioner vid lunchen. Vi-studenter i 4-6 har inte fått komma. (Verksamhetsintegrerade studenter från universitetet).Handsprit i matsalen och försöka hålla avstånd i leden. Idrottslektionerna har varit utomhus så gott det har gått |
Vilka åtgärder har arbetsgivaren infört för fritidstiden utifrån pandemin? |
Max&Mist Kan
inte känna att det har gjort allt för mycket åtgärden för Fritidshemmet under
pandemin. Vi får i princip samma restriktioner som under skoltiden. Samt då att
vi inte kan gå på aktiviteter utanför skolan mer än parken i närområdet. Dock
jämfört med skolan så kan vi inte ha båda matsalarna och sprida ut oss på samma
sätt som vi kan under lunchtid i skolan. Vilket har varit ett irritationsmoment
för många av oss. |
Emilia Bakning, mellanmål, hämtning och lämning har cornaanpassats. Fritids har inga arbetsrum så vi har fått samlas i personalrummet. Vi är 2 fritidslärare på ca 100 inskrivna, men som sagt har vi pga corona inte haft så många barn, och vi har fått planera hemifrån ibland |
Bemanning/vikarier? |
Max&Mist Vi har ett rätt bra system med vikarier oftast så tas det in kända vikarier för både oss och barnen t.ex. VFU-studenter. Ibland händer det att vi får låna personal från andra avdelningar om det är kris. Det har varit lite körigt vissa veckor, men vi har fått det att funka. Personal i fritidshemmet täcker inte frånvaro under skoldagen. |
Emilia Det har inte varit många vikarier utifrån pga smittorisken. Elevstödet har fått ta de flesta vikariaten |
Vilka förutsättningar har ni för ert uppdrag på fritidshemmet? |
Max&Mist Vi har rätt bra med tid inför fritidshemmet men ibland kan det kännas alldeles för kort också. Vi har minst en form av möte digitalt under våra fredagar som är planeringsdagen, vilket gör att oftast går en timme då till möte. När planeringstiden försvinner skulle den behövas tas igen vid något annat tillfälle. |
Emilia Jag har ca 4,5h/vecka men mycket annat en ren planering görs på denna tid. |
Vilka förutsättningar har ni för ert uppdrag i ämne/skoldagen? |
Max&Mist Vi kan planera hemifrån för våra ämnen. Har rätt bra med planeringstid för mitt ämne, bild. Likaså att jag för möjlighet till att kunna planera inför andra aktiviteter jag håller i som äventyrspedagogik och IKT med programmering. |
Emilia Ca 5h/vecka planering . Jag undervisar 600 minuter i idrott/vecka. Undervisningen är fördelad på 9 klasser |