Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

Surfing mot nya kunskaper - inom ramen för läroplanen

Jag vet inte hur jag gör det. Det bara händer. Det är väl en av många förmågor som vässats till perfektion under tjugotvå händelserika år i yrket. Det händer ofta och det blir bra. Det händer i samspelet mellan mig och mina elever, skriver Ellinor Lundsten i Lärarförbundets Förstelärarblogg.

Jag började att reflektera över detta på allvar, under min förstelärar-meriteringsperiod hos Arete. Går fenomenet ens att sätta ord på? Vi får se. Jag ska försöka. För jag vet att många med mig besitter exakt samma förmåga.

Kanske tycker du att det låter som hokus pokus. Eller så ler du igenkännande för att du redan listat ut vad jag vill komma fram till? Hur som helst. En smula magi är det i alla fall. Inte a la Harry Potter så klart. Det finns inga magiska krafter i min regnbågs-glittrande pekare, vad jag vet - men barnen älskar den!

Under mitt första år som lärare skrev jag ner ALLA detaljer i mitt planeringsblock för att jag behövde det som stöd. Ibland t o m vad jag skulle säga! Jag ville inte glömma något. Min mentor på min första arbetsplats, Anita Östman, kopierade upp ett förtryckt veckoschema till mig - och sedan var jag fast. Inget har hotat veckoschemat under åren, med årsplaneringar och längre pedagogiska planeringar som komplement. Läroplanen sitter i ryggraden. Skillnaden efter så många år är att jag kan freestyla inom ramen för läroplanen (och ibland utanför). Med eller utan trollstav.

Vad är det då som skapar lärande stunder som får oss att tappa andan och känna oss som de proffs på undervisning vi är? Spontana stunder som ger så mycket mer än det man planerat från början?

Ett lyckligt lärarskap? Absolut.

Nyfikenhet trots lång beprövad erfarenhet? Självklart.

En flygande förmåga att fånga unika undervisningstillfällen? Kan inte låta bli!

Ett samspel med elevernas infall och undringar? Elevinflytande skapar engagemang.

Här beskriver jag två exempel på undervisningstillfällen, som uppenbarade sig under årets första skolvecka:

Häxorna

Vi sitter på mattan. Vi sitter i en ring. Vi vill se varandra när äventyret börjar. Alla väntar på att jag ska börja läsa. I min hand har jag Roald Dahls barnthriller ”Häxorna”. Jag har läst den för alla mina elever i årskurs 2 genom åren. En magnifik saga som aldrig går ur tiden. Dagen innan högläsningen (20 minuter varje dag), läser jag kapitlet själv och planerar in specifika stopp i texten som passar vårt språkarbete. Under den senaste läsningen hade jag planerat att vi skulle;

• sammanfatta bokens tecken som avslöjar att en kvinna är en häxa (cowboyen),
  • förklara orden; testamente, komplikationer, förbarmande, magnifik (detektiven),
  • samtala om vad man behöver förbereda när man ska flytta till ett annat land (aktivera förkunskaper, textkopplingar),
  • fundera på vad meningen ”Efter en månad var vi klara med golvet.” säger oss om pojkarna (reportern).
  • klura på vad det är för en kvinna som iakttar pojken utan att han ser henne (förutspå) och berätta om vi varit med om något liknande.

Som vanligt hade vi stimulerande samtal när vi stannade vid mina inplanerade stopp, men någon av mina elever fascinerades av meningen; ”Jag släppte hammaren och försvann uppåt i det där enorma trädet som om jag varit en apa.” Eleven berättade för oss att författaren hade skrivit så för att apor är jättebra på att klättra. Det hade han sett i Kolmårdens djurpark. Han berättade även att det finns liknelser med djur i, t ex ; ”Arg som ett bi” och ”Klok som en uggla”. ”Då skulle man kunna säga ”Smidig som en apa!” kopplade någon annan tillbaka till boken. Vi fångade undervisningstillfället och listade några liknelser, men även några om oss själva, t ex; ”Lurig som en Leah”, "Teknisk som en Tom". Plusmeny!

Temaböcker

Vi sitter på mattan. Vi sitter i en ring. Vi samtalar om våra nya temaböcker. De är vita och innehåller sidor av färgat sugar paper. Vi pratar om att alla ska få illustrera sin bok. Vi skissar rubriken med blyerts, sedan färglägger vi med tuschpennor och slutligen skriver vi våra namn. ”Vad stor den är!” säger någon. ”Mycket större än A4!” ”Vadå A4?” undrar en ny elev i klassen. Jag repeterar vilka pappersformat vi använder i skolan och hur de förhåller sig till varandra. Det stod inte i planeringen.

”Vilka fina färgade papper, hur blir träd färgat papper?” funderas det från andra sidan ringen. Min förmåga att fånga undervisningstillfällen duckar inte för ännu en plusmeny. Vi tar en diskussion där och då – men ser också två filmer dagen efter. En film handlar om hur träd blir böcker och den andra om hur träd blir tidningar. Klassen är fullständigt förundrade och fokuserade. När vi sett filmerna tar vi fram vår gröna hatt (Six thinking hats, Edward de Bono) och samtalar om vilken ny kunskap filmerna gett oss. ”Jag visste inte att man hällde färgen i pappersmassan!”. Vi kopplar även ihop vår nya kunskap med en del saker vi lärde oss under tema träd, som vi hade i början av årskurs 1.

Vi lärare är ruskigt skilliga när det kommer till situationer som jag beskrivit ovan. Stickspår säger många. Plusmeny är också en fungerande benämning. Våra elevers och ibland våra egna spontana infall öppnar upp för nya kunskaper. Om vi följer dem. Blixtnedslag som bara måste utforskas för att knyta ihop påsen med den röda tråden. För mig känns det som att surfa inom ramen för läroplanen.

Jag hör den komma.

Nästan så jag kan känna den i kroppen innan.

Vågen. Vågen som eleven släpper iväg med full kraft, eller kanske sveper lite försiktigt fram i form av en fråga.

Någon sekund är allt tyst.

Men.

Min lärarhjärna behöver bara ett djupt andetag för att upptäcka undervisningsmöjligheten.

Jag reser mig upp på brädan. Fångar vågen.

Förväntansfullt följer jag den framåt.

Utforskar möjligheten till lärandet.

Tillsammans med mina elever.

I en kick flip.

Utan att ens blinka.