Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

Kamratrespons - att arbeta med god miljö för lärande

Film eller bilder är ett bra sätt att förstärka budskap. I arbetet med kamaratrespons och uppdraget att skapa en god miljö för utveckling och lärande har Therese Linnér hittat filmen som hjälper henne att skapa ett gemensamt språk tillsammans med eleverna i klassrummet.

Ibland säger en bild och en film betydligt mer än tusen ord. Filmen om Austins butterfly cirkulerade runt på sociala medier för något år sedan. Jag fastnade ordentligt för den. En film som förstärker arbetet både med kamaratrespons och vårt uppdrag att skapa en god miljö för utveckling och lärande (Lgr 11 s.10).

Vi har startat vårt arbete med att bli textmedvetna genom att jobba med strukturer för text men också genom att jobba med repons på texter. I kunskapskravet för A i år 6 står det:

Dessutom kan eleven ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt. Lgr 11 s. 230
Om eleverna ska ges möjlighet att nå det kunskapskravet så behövs det träning och explicit undervisning. Det arbetet har vi påbörjat. En viktigt del i det arbetet är att förstå sjävla poängen med att ge och få respons.

När vi hade sett filmen konstaterade eleverna att - Åhh - precis så! Vi hjälper varandra!

Därifrån kunde vi ta steget till det ständigt pågående arbetet med att skapa en god miljö för utveckling och lärande. Vad krävs av oss alla för att det ska vara en tillåtande miljö där vi har fokus på lärande? Vad behöver vi tänka på för att man ska kunna ge och ta emot feedback på det arbetet vi gör utan att någon ser det som att man är elak?

Bra diskussioner om hur man kan säga, om våra stödstrukturer med frågor till texten och om hur man kan ta emot tips och idéer och omsätta det in i sitt arbete.

Filmen är nu en del i vårt gemensamma språk när vi lära oss mer om respons, textbearbetning och samtidigt lär oss för livet!

/Therese

Vill du veta mer om hur vi jobbade med textmedvetenhet så hittar du det här

Nyfiken på att veta mer om Therese?

Läs mer i hennes presentation eller i hennes blogg, ThereseLinner - att lära tillsammans. Du kan även följa henne på Twitter: @anthlin

Kommentera inlägget!