Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

Hela skolan greppar språket

Under terminen kommer vi att mötas i våra arbetslag och utifrån frågeställningar som vi förstelärare har jobbat fram, diskutera bokens innehåll. Vi kommer Greppa språket på hela skolan skriver Therese Linnér

Ett nytt läsår har precis tagit sin början. Eleverna har återigen fyllt klassrummen efter ett långt sommarlov. Pedagogerna har jobbat en vecka längre och förberett sig för att kunna möta alla gamla och nya elever. Ta vid där man slutade eller starta ett nytt spännande samarbete.

Vi förstelärare har gjort detsamma, förberett oss inför höstens pedagogiska diskussioner. När terminen var på väg att ebba ut skrev jag ett inlägg här på bloggen. Det närmar sig både avslut och nystart

Under det här året har vi förstelärare gått en arbetsledarutbildning som alla arbetslagsledare, inte bara förstelärare, i hela kommunen har gått. Effektiva möten och entreprenöriella förmågor. Till nästa år ska vi plocka det bästa av tidigare erfarenheter och arbetslagsutbildningen. Lära av varandra med inspiration från böcker, artiklar och föreläsningar genom mötesstruktur som hjälper oss att hålla fokus. Allt för att använda den tiden vi har till det vi ska göra, för det är något som jag upplever ständigt kan utvecklas - effektiva möten med fokus på de frågor som ska diskuteras.

Där är vi nu. I nästa år och förberedelserna för att fortsätta jobba med styrkan i det kollegiala lärandet fortsätter. Vi är flera som har reagerat över att vi i våra grupper redan första veckan ser spår av mattelyftet som vi deltagit i. En struktur som genomsyrar mattelyftet är att låta eleverna jobba enskilt, sedan samtala i par/liten grupp och därefter lyfta disksussionen i hela gruppen. Det är en struktur som alla eleverna nu är bekanta med och det noterade vi som mötte en helt ny grupp. Det gick att sätta igång att jobba på det sättet direkt. Jag har under tidigare år fått träna ganska mycket med mina elever för att komma dit. Jag har sett vilken styrka det finns i den strukturen. Vilken vinst för eleverna att känna igen en struktur som fungerar oavsett vilken vuxen de sammarbetar med tänker jag. Jag tror att den igenkänningen leder till att ännu fler elever kommer till tals tidigt på terminen och därmed utvecklas och kan dela med sig av sina kunskaper från redan från början. Vi tar vara på tiden på ett ännu bättre sätt. Styrkan i att vi har mötts i diskussioner och samtal visar sig tydligt.

Innan mattelyftet jobbade vi med gemensam litteratur och uppgifter, den tråden tar vi upp nu. I höst Greppar vi språket. Hela skolan.

Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspsektiv på flerspråklighet

Under terminen kommer vi att mötas i våra arbetslag och utifrån frågeställningar som vi förstelärare har jobbat fram, diskutera bokens innehåll. Fritidspedagoger, förskollärare, grundskollärare och alla andra viktiga personer finns med i arbetslagen och där, där kan allas erfarenheter och kompetenser komma fram. Vi kan delge varandra för att sedan utveckla den egna praktiken ytterligare med språket i fokus.

Ser fram emot många interssanta samtal.

Nyfiken på att veta mer om Therese?

Läs mer i hennes presentation eller i hennes blogg. Du kan även följa henne på Twitter: @anthlin

Kommentera inlägget!