Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

Hållbarhet i fokus

Ann Hultman Jakobsson, eller Fröken Ann som hon också kallas, skriver i sitt första blogginlägg om att vara ny lärare på en helt ny skola, samt om sina tankar kring hållbarhet och försteläraryrket.

Det är måndag den tionde augusti 2015. Klockan är 08.00. Det är andra gången jag träffar mina nya kollegor, som jag ska arbeta tillsammans med på Glömstaskolan. Vi är de första anställda på en skola som ännu ej är byggd. En rektor, en elevassistent, en fritidspedagog och fyra lärare som möts i den nybyggda och precis öppnade Kästa skolas lokaler, den skola som vi får husera i under vårt första år tills ´vår´ tagit fysisk form. Lokalerna är tomma, vi har inte ens en tejprulle än. I morgon kommer eleverna.

Ann Hultman Jakobsson heter jag och från och med hösten 2015 är jag med och startar upp den kommunala grundskolan Glömstaskolan i Huddinge kommun. Hösten 2016 ska skolan stå färdigbyggd. Tills dess huserar vi i Kästa skola där vi bedriver sexårsverksamhet och tillsammans arbetar för att bygga upp en hållbar skola, ur alla perspektiv.

Jag är legitimerad 1-6 lärare i matematik, svenska, no, so, engelska samt teknik. Till mina särintressen hör frågeställningar som "Vilka tekniker fördjupar och förlänger olika lärprocesser?" samt "Hur arbetar vi för att aktivera de yngre eleverna i utformningen av undervisningen och för att de ska äga sina egna lärprocesser?".

Tankar om förstelärarjobbet

Vad en förstelärartjänst egentligen ska innehålla och hur en sådan tjänst ska se ut har det funnits många åsikter om under den ändå mycket korta tid som kärriärstjänsten funnits. Jag tycker att det ska bli mycket spännande att få utforska vad det kan innebära för oss i vår organisation och utifrån det läge vi befinner oss i.

Min förstelärartjänst är inriktat mot utveckling av pedagogiska lärmiljöer med fokus på hållbar utveckling och digitaliserade undervisningsmetoder. Under ett års tid har vi nu chans att tillsammans skapa goda strukturer och tänk för att bygga en hållbar skola på alla tänkbara sätt. Det innebär att vi måste våga utmana de befintliga strukturerna, så att argument som "för att vi alltid gjort så" inte slår igenom. Vi har tydliga mål och behöver hela tiden utvärdera varför vi gör som vi gör utifrån de målen.

Förstelärarjobbet erbjuder möjligheten att få arbeta med ett mer övergripande perspektiv, med lärande genom hela organisationen och skapa strukturer för en hållbar skola samtidigt som jag får arbeta med eleverna på undervisningsgolvet. Jag tror starkt på att de som arbetar med att utveckla skolan ska ha ett ben i ´verkligheten´och den här tjänsten möjliggör just det.

Jag ser fram emot att, tillsammans med mina kollegor, arbeta fram metoder och arbetssätt som fungerar och varierar, där forskning och beprövad erfarenhet leder vägen framåt.

Vi ses i flödet!

Fröken Ann i sociala medier:

frökenann.se

frökenann.com