Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

"Förstelärartjänsten gav mig nya utmaningar och krav"

Sara Markusson ger sin syn på sitt uppdrag i förstelärarbloggen.

Mitt namn är Sara Markusson, och jag arbetar sedan ett och ett halvt år tillbaka som förstelärare på en grundskola i Norra Ängby. Skolan ligger i ett stilla villakvarter, men där innanför väggarna är det allt annat än stilla, där är det full fart. Årskurs 6 har en hektisk vår framför sig och vi har tillsammans bestämt att vi ska ända in i kaklet! Vi har jobbat ihop i snart tre år och vi ska avsluta på topp, så är det sagt!

I mina inlägg på den här bloggen kommer ni att få läsa om mitt uppdrag som förstelärare, uppgifter som jag gjort med eleverna, vilken utveckling jag ser och vilka tankar jag har om min skolvardag.

Varför valde du att bli förstelärare?

- Jag är en person som gillar när det händer saker och jag har förstått att jag behöver utmaningar för att mitt jobb ska kännas tillfredsställande. Jag tror att det var därför som min chef frågade mig, den där dagen för snart två år sedan, om jag ville bli handledare för matematiklyftet på skolan. Jag hoppas att det hon sett var att jag inte var rädd för att förändra min undervisning och testa nytt. Skolans ledning hade bestämt sig för att fråga mig om jag ville driva mattelyftet på skolan och så blev det.

Att jag skulle söka tjänsten som förstelärare hade jag inte en tanke på, den kom på köpet i och med mitt mattelyftsuppdrag. Ett uppdrag som gav nya utmaningar och ställde nya krav på mig.

- Att vara matematikhandledare på sin egen skola, för kollegor som jag samarbetar med dagligen, är en utmaning som skiljer sig från att komma som extern handledare till en skola. Jag har efter snart fyra terminer hittat för och nackdelar med båda.

Vilka utmaningar har du stött på under din tid som förstelärare?

- Att ha två olika roller på sin arbetsplats kan vara krävande. Att kliva ur den personliga rollen för att kliva in i handledarrollen. Att komma som extern handledare till en annan skola ger mig en mer neutral roll, ingen vet hur jag jobbar eller hur jag är som person. Det svåra där är att det tar längre tid att lära känna deltagarna, att jag blir ”mattefröken” eller den som ”ska ställa allt till rätta och sitter inne med de rätta svaren”. Så är det inte, jag är där för att leda gruppen genom materialet som är framtaget.

- En av missuppfattningarna som jag tycker att andra har om förstelärarna är att man är ”facit”, att jag gör på rätt sätt och det är så man ska göra. Om man är skeptisk till det arbetssättet, ja då är man skeptisk till hela läraren. Så ser inte jag på försteläraruppdraget. För mig är det personer som är öppna med sin verksamhet och som inte är rädda för att dela med sig.

Vad ser du som de främsta fördelarna med ditt uppdrag?

- De tre främsta fördelarna med att vara förstelärare är att jag kommer i kontakt med många olika skolmänniskor, bland annat lärare, handledare och rektorer. Jag får helt enkelt ett större kontaktnät som leder mig till ställen och uppgifter jag inte hade stött på annars.

- En annan stor fördel är att jag får ta till mig allt material i matematiklyftet. Jag får tid till att fördjupa mig i forskning, läsa artiklar och texter som jag annars inte känner att jag hinner med.

- En tredje fördel är att jag också har lärt mig att ta för mig mer. Att våga tro på det jag gör. Mitt självförtroende har ökat, vilket leder till att jag vågar hoppa på nya saker. Mitt engagemang har ökat och det smittar av sig på eleverna. Engagerad lärare ger engagerade elever, det är jag helt övertygad om!

Har du ångrat någon gång att du blev förstelärare?

- Hittills har jag inte ångrat att jag tackade ja till försteläraretjänsten, den har gett mig mycket. Visst ökar kraven på mig själv, jag behöver prestera på ett annat sätt. Är det jag gör tillräckligt bra, duger det, förtjänar jag verkligen detta uppdrag? Visst finns det stunder då jag tvivlat på mig själv, men fördelarna har än så länge övervägt. Jag fortsätter med uppdraget en tid till! Jag vet ju inte vart det kommer att föra mig!

Sara i sociala medier

Missa inte att du kan följa Sara på Twitter, du hittar henne här: @SaraMarkusson

Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här