Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

​En människa kan inte göra allt, men tillsammans kan vi göra en hel del.

Med vår engagerade modersmålslärare Poran Al-Imam.

Susanna Sjöstrand, förstelärare på Örtagårdsskolan i Rosengård, berättar hur eleverna på skolan anordnar en loppmarknad för människor som är på flykt.

Jag anser att ”Lilla Aktuellt” är ett helt fantastiskt program. Deras varierande teman och pedagogiska förklaringar med hjälp av bilder och filmer underlättar mitt arbete konstant. Om en elev eller förälder ber om extra läxor brukar jag alltid rekommendera ”Lilla Aktuellt”. Det var under ett program av ”Lilla Aktuellt” som tanken väcktes bland eleverna på Örtagårdsskolan att anordna en loppmarknad för alla de människor som är på flykt

Ledningen på skolan backade genast upp idén. Med hjälp av skolans elevråd skrev eleverna inbjudningar som de satte upp i flera omgångar i området. Det skapades även en Facebooksida där människor bjöds in. Det bestämdes att pengarna skulle gå till organisationen ”Läkare utan gränser” eftersom de kan ta sig in i flera olika områden.

Engagemanget från alla var enormt. Två veckor innan loppmarknaden började människor att skänka kläder, leksaker och andra grejor. Eleverna ville även ha ett café och dagen innan loppmarknaden kom massor med föräldrar och personal till skolan för att lämna kakor.

Den 17 oktober var loppmarknaden i matsalen på Örtagårdsskolan. På plats var representanter från alla delar av skolan, modersmålslärare, pedagoger, ledning, elever och inte minst alla fantastiska föräldrar.

Elevinflytande är oerhört viktigt för att engagera och förstå den demokratiskaprocessen. Örtagårdskolans loppmarknad genomsyrades verkligen av dessa element. Det var elevernas loppmarknad. Föräldrar och pedagoger hjälpte till att styra upp dagen, men det hade aldrig fungerat utan eleverna. En människa kan inte göra allt, men tillsammans kan vi göra en hel del. Detta visade eleverna på Örtagårdsskolan när portarna stängdes och de kunde sätta sig ner och räkna alla de slantar som kommer gå till människor på flykt genom hjälporganisationen ”Läkare utan gränser”.

Goda råd inför en loppmarknad

• Växla in ordentligt med mynt, vilket inte är helt enkelt idag. Vi var flera pedagoger som växlade pengar för att ha en ordentlig buffert.
  • Ha med plastpåsar som kunderna kan lägga sina inköp i.
  • Ställ i ordning allt dagen innan.
  • Bestäm olika ansvarsområden för eleverna och låt ingen gå bakom borden som ni ställt upp.
  • Ha gärna klädställningar och ordentligt med klädhängare.
  • Bestäm innan vad som händer med sakerna som blir över.

Kommentera inlägget!