Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

En hållbar skola på riktigt

Glömstaskolans värden

Skola för en hållbar utveckling tillsammans, så tänker vi på Glömstaskolan, men vad innebär det? Hur bygger vi på riktigt en skola som gestaltar våra värden?

Glömstaskolans vision är en hållbar utveckling ur alla perspektiv - du mår bra, din omgivning mår bra och det finns en inbyggd utveckling som ställer om efter nya råd och rön i samhället. Genom att göra kunskap begriplig och meningsfull, genom att vara nära, nyfikna och nytänkande samt genom att arbeta kommunikativt, kollaborativt, kreativt och att vara kritiskt tänkande når vi vår vision.

I tre inlägg här på bloggen kommer jag att gå närmare in på vad de här begreppen innebär för mig i mitt arbete på Glömstaskolan.

arbetar vi efter principerna i pyramiden du ser ovan. Vår

Del 1 - Hållbarhet

Jag menar att möjligheterna för att vi ska kunna fortsätta att leva tillsammans på vår planet står och faller med innebörden i begreppet hållbarhet. Det handlar om att leva så att både jag själv och min omgivning mår bra. För mig är detta grunden bakom drivet för lärande och utveckling. Vi kan bli bättre, vi kan leva bättre tillsammans och därför ska vi fortsätta att lära och utvecklas.

Det handlar om att varje individ ska få chans att lära och utvecklas för att nå sin fulla potential. Och då pratar vi inte om ett utvecklingsfält som är begränsat till vad vi tror att vi kan uppnå, utan möjligheterna att utvecklas långt bortom vad vi själva anar. Ett lärande som tar oss bortom vad vi tror är möjligt.

På Glömstaskolan kallar vi det för #hållbartihop och det utgör grunden till varför vi bedriver skola - för att lära oss att leva hållbart ihop.

Hållbart ihop

Varje måndag, tisdag och torsdag möts alla våra sexåringar under passet Hållbart ihop. Här arbetar vi med hur vi vill ha det tillsammans - Hur är vi med varandra? Hur kan vi göra saker bättre tillsammans? Hur går vi på toaletten så att det är trevligt att gå på toaletten även för nästa person som behöver det?

Tillsammans lyfter vi goda exempel - “Berätta vad du gjorde när du hittade en gaffel på golvet i matsalen”. Vi jobbar med jaget, självkänslan och att skapa en känsla av sammanhang. Vi jobbar med det faktum att individen och kollektivet inte går att skilja på, när det handlar om välmående. Vill jag må bra behöver jag agera så att min omgivning mår bra. Om min omgivning mår bra är det mycket lättare för mig att känna välmående.

#hållbartihop är självklart inte begränsat till enskilda pass på förutbestämda tider. #hållbartihop är ett förhållningssätt som vi skapar tillsammans och bär gemensamt. Det är ett levande begrepp som vi fyller med mening och som hjälper oss att förstå varandra. “Vill vi ha det så här tillsammans?” “Är det här hållbart ihop?” Är svaret ja så är det rätt sak att göra, är svaret nej så behöver vi tänka om.

Varför skola?

Hållbarheten på Glömstaskolan ska genomsyra hela systemet. Hur organiserar vi skolvardagen så att den är hållbar för elever och personal? Några tankar vi har är att skolan, liksom livet utanför skolan, inte bör vara uppdelat i ämnen. Lärande sker i helheter och i sammanhang. Konflikten mellan timplane- och målstyrt är en annan praktisk sak vi funderar över hur vi ska lösa. Vi kommer att arbeta i grupper, årskursvis, inte i klasser. I dessa grupper kommer det att finnas flera vuxna som kan bidra med olika kompetenser, men alla behöver nödvändigtvis inte vara lärare. Hur skulle det till exempel se ut med en lärarassistent i varje arbetslag? Ska det finnas biträdande rektorer eller ska vi istället satsa på att anställa fler administrativa tjänster?

Hållbarhet innefattar också förändring. Vi står där vi står i dag för att skolan (och många andra system vi skapat) inte förändrats så mycket sedan systemet uppstod. Det har inte funnits någon inbyggd förändringsmeknisk, något som ser till att systemet utvecklas i takt med tiden. Hur bygger vi in detta i skolan, så att skolan hela tiden är aktuell och till och med en plats där vi skapar framtiden? Hur blir skolans helhet oberoende sin chef, så att de goda värden vi bygger upp fortsätter även med nästa chef, och nästa, och nästa ...

Det här är några av tankarna som vi bearbetar och testar just nu - allt för att skapa en hållbar skola. Det är en stor process men vi har alla ambitioner om att skapa den bästa skolan vi kan tänka oss - hållbar ur alla perspektiv. Vår svar på frågan “Varför skola?” är således “För att skapa en hållbar värld”. Vi vet var vi vill och tillsammans når vi fram.

Vi ses i flödet!

Den fjärde november berättar jag lite mer om vårt svar på VAD, nämligen hur vi tänker kring begreppen begripligt och meningsfullt. Men innan dess kommer jag att blogga här under Skolforum, den 26-27 oktober 2015. Är det något speciellt du skulle vilja läsa om? Hör av dig till mig och berätta vad.

Fröken Ann i sociala medier:

frökenann.se

frökenann.com