Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

Bring it on. Elevinflytande och läxor.

... och vi ska aldrig skada varandra mer

Jag ser elevdemokrati som en självklarhet i klassrummet. Hela tiden närvarande. Ibland slumrande på en dammig bokhylla i oförlåtande solljus. Ändå tillräckligt vaken för att jag ska kunna knäppa med fingrarna och med ens fylla klassrummet med motivation. Motivation på en helt ny nivå. Vi kanske kan se på elevdemokrati som en ständigt närvarande låtsaskompis? En låtsaskompis som harklar sig högljutt om vi lärare bestämmer för mycket i klassrummet. Någon som lägger krokben för oss när vi inte släpper in våra kompetenta elever i den demokratiska processen. Med all rätt. Om fler harklingar och krokben gör oss mer medvetna, så tvinga oss att öppna våra lärarögon inför vad som kan utvecklas i ett klassrum där elevdemokrati råder. Bring it on.
För några veckor sedan avslutade jag och min klass vårt läxarbete med faktatexter. Mina elever läste och arbetade hemma med texter som följde aktuella temaområden. Vi hade väldigt givande läxuppföljningar i skolan varje vecka. Barnen dokumenterade sin läsning med hjälp av läsförståelsestrategier som även ger dem tydliga sätt att tänka kring en text. De skrev ner nyckelord, antecknade gjorda inferenser, förklarade oklara ord/begrepp m m.

När vi nått våra mål med faktatexterna återstod det ca åtta veckor med möjlighet för någon annan slags läxa. Till saken hör att mina elever på elevrådet precis höll på att driva frågan om en läxfri skola. ”Inte för att vi har tråkiga läxor (som de så snällt och diplomatiskt uttryckte sig:-) men tänk på de barn som har det! Små barn behöver ju mest tid till att göra sina läxor men de är ju långa dagar på fritids medan vi kan gå hem tidigt. Tänk på barn som bor själva med sina mammor och pappor och har flera syskon. Hur ska de hinna få hjälp om de behöver?” Argumenten var många och underbara. Jag är så glad för att jag har fått samarbeta med dessa drivna kloka elever under tre års tid. Jag stod inför en som det verkade då, enorm utmaning. Skulle mina elever, som så passionerat argumenterade för en läxfri skola, tacka ja till det upplägg jag tänkte föreslå? Jag var för nyfiken för att lägga ner. Bring it on.

Vi satt på den blå samlingsmattan i klassrummet. Vår osynliga låtsaskompis lekte rastlöst med pennorna i en av pennkorgarna och var lika förväntansfull som jag inför vad som skulle komma. Till slut ställde jag frågan och undrade vad vi skulle göra med de sista veckorna i skolan när det gällde läxorna. En stund av eftertanke följde. Sedan blev jag överöst av spännande och seriösa förslag – på läxor de önskade sig. ”Vi kan ha läxfritt också”, lade jag till. Det ville de INTE! Vår låtsaskompis tog en parkoursväng av glädje runt väggarna. Här visade mina elever hur långt de kommit i att använda sitt elevinflytande på bästa sätt! Deras elevinflytande räckte både till beslut och planering. Vi listade deras förslag tillsammans samt skrev en plan för de återstående veckorna. De önskade att jag skulle komma med förslag på innehåll, om de stod för ramen. Vi kommer bl a att läsa texter i olika genrer samt arbeta med film och skönlitteratur på olika sätt. Vår första elevplanerade läxa hade vi förra veckan. Då arbetade vi med Lalehs ”Goliat”;

1. Lyssna på ”Goliat” med Laleh (det finns en bra version på Youtube med barn).

2.Lyssna på ”Goliat” en gång till, läs texten samtidigt som du lyssnar.

Vad var det vi sa, när vi sträckte ut våra armar?
Vad var det vi sa, när vi två tittade ut ifrån berget?
Vad var det vi skrek, när drömmar bar oss bortom stan?
Å en dag, ska vi härifrån.

Vi sa, vi ska ta över, vi ska ta över världen. Vi ska bli stora, vi ska bli mäktiga, ha ha, och vi ska göra jorden hel, ja, vi ska göra vattnet rent.

Och vi ska aldrig skada varandra mer.
Och vi ska slåss. Ja, vi ska slåss mot Goliat. Så tro på mig för jag vet att du är modigast.

Vad var det vi sa, som vi aldrig nånsin skulle glömma?
Vad var det vi såg, i soluppgången vid sjön?
Vad var det vi skrek där på vägen hem över fotbollsplan.
En dag ska vi härifrån.

Vi sa: vi ska ta över…

Ni ska ta över världen. Ni ska bli mäktiga. Du kan!

3. Nu har du lyssnat. Skriv och berätta, Vad handlar sången om för dig?

4 .Vilken är textens viktigaste mening, tycker du? Varför då

5 .Titta på bilderna av David och Goliat, vilka var de enligt Bibeln? Använd valfri källa hemma för att ta reda på det.

6. Får din tolkning av låtens text en annan mening när du känner till berättelsen om David och Goliat? Varför då?

7. Vilken källa använde du, varför?

8. Har du någon gång lyckats göra något du trodde var omöjligt? Berätta!

Slutligen:

Ge läxan two stars and a wish.

Något mer du vill tillägga? Gör det här nedanför.

I fredags var det dags för läxuppföljning, ett pass som vi varje vecka ägnar helt åt att tänka om tänkande. Ledorden detta pass är; Dela med sig. Lära av varandra. Formativt bedöma.

Så här skrev jag till föräldrarna efteråt, i veckobrevet;

Det var otroligt häftigt att ha läxgenomgång med barnen idag! Läxan har fångat alla känslomässigt och vi hade många långa och svindlande diskussioner på mattan. Meningen "och vi ska aldrig skada varandra mer" var textens viktigaste för mer än halva klassen:-). Engagemanget barnen lagt ner syns tydligt i deras läxformulär. Många hade svårt att komma på en önskan, när de formativt skulle avsluta med att bedöma läxan – men att uttrycka massor av starkt lysande stjärnor var inga problem. Det har nynnats en del på sången i klassrummet under veckan... Roligt att se att eleverna hanterar olika källor så bra redan! Vi sammanfattade källorna de använt hemma tillsammans; Internet (Google, Grundskoleboken.se, Youtube, Wikipedia), ett lexikon, pappa, mamma, brorsan, Barnens bibel, filmserie David och Goliat, Bibelns berättelser del 1 och 2. Elevdemokrati gjorde att läxorna lyfte till nya höjder, enades vi alla om! Vi avslutade veckan med att skissa på konstverk, inspirerade av ”Goliat”. Vi pratade även om vem/vad som är Goliat i dagens samhälle. Allvarliga men viktiga samtal tog vid.

Vi ska ha ett kort tema om Stockholm som avslutning innan terminen är slut. Jag har redan frågat min klass om de vill vara med och bestämma vilka två ställen vi ska besöka. Gissa vad de svarade?! De antog en perfekt utmaning och ett bra tillfälle för att få öva många färdigheter, bl a att diskutera/argumentera. ”Ett demokratiskt beslut”, som en elev så fint uttryckte sig:-). Vi kanske kan utgå från frågan; Vilka är Stockholms viktigaste platser/byggnader? Låtsaskompisen ringer nog in extra tidigt från rasten den dagen.

Tips för elevinflytande. Man kan börja lite smått. Bättre att börja i liten skala än att inte börja alls. Ha gärna elevinflytande som en fast punkt på protokollet för klassråd och elevråd. Det är avgörande att eleverna från tidig ålder får börja reflektera kring hur och vad de kan bestämma om under skoldagen. Att delta motiverar.

Slutligen.

Det krävs lite extra ansträngning från oss lärare om läxorna ska följa undervisningen i klassrummet. Ska eleverna också få vara med och påverka läxornas innehåll, måste vi dessutom våga öppna upp och släppa in våra elever. Vi lär känna eleverna bättre samtidigt som de lär känna sig själva på ett djupare plan. Alla vinner. Bring it on.

Kommentera inlägget!