Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

Att lyfta lite i taget

Hur kan ökad förståelse för hjärnans funktion bli en tillgång i skolarbetet? Hur lockar man barn till att berätta ur hjärtat? Ellinor Lundsten, förstelärare inom grundskolan med inriktning på läs- och skrivutveckling, skriver om vad som fångade henne på SETT-mässan och Läs- och skrivdagen.


Under två hela dagar har jag haft förmånen att besöka olika läroplatser för att få ny input till min lärarprofession. Hjärnan älskar tiden som bara plötsligt finns där.

Minuter att reflektera över vem jag är som lärare.

Minuter att reflektera över vem jag är som lärare. Timmar till att sortera, värdera och jämföra ny kunskap med allt jag redan vet och bär med mig. Hjärtat känner direkt när föreläsarna träffar rätt, i hela kroppen. Ny kunskap gör det med oss lärare. Vi blir nästan som barn på julafton när vi får ja till att gå på den där efterlängtade fortbildningsdagen. Därför går vi alltid all-in väl där. I den alltid långa kön till toaletten- pågår utveckling. I samtalet med kollegorna - pågår utveckling. Hemma efteråt, när vi packar upp massor av fina foldrar och utdrag ur läromedel som väckt vårt intresse - pågår utveckling.

När jag tänker tillbaka på SETT-mässan känner jag mig mycket nöjd och lite full i skratt. För det var inga nya appar eller digitala listigheter som träffade mig och mina kollegor rakt i hjärtat där. Tvärt. Om.



Något för hjärnan

Vi golvades av Skapaskolans arbete med hjärnkunskap och hjärnträning. Christer Holger (grundare och verksamhetschef) och Louise Hellbom (hälsopedagog) berättade behagligt om hur ökad förståelse för hjärnans funktion, hjärnsmarta vanor, meditation och mental träning/fysisk aktivitet blir en tillgång i skolarbetet. Den moderna hjärnforskningen har ökat förståelsen kring eleverna på så många olika sätt. Samtidigt lever vi i en allt tekniksnabbare värld som påverkar vad eleverna behöver för att må bra och lyckas i livet. Underbart att lära eleverna att deras sätt att tänka påverkar hjärnan! Vi vill också börja träna hjärna tillsammans med våra elever på Abrahamsbergsskolan. Rikta uppmärksamhet. Mindsetta. Helst redan i går! Då har vi bockat av hjärnan.

Dags för hjärtat då. Det fanns det mycket av på årets Läs- och skrivdagen;



Något för hjärtat

Dagens huvudtalare, Georgia Heard, kommer jag att bära med mig mycket länge. I hjärtat. Georgia är lärarutbildare, föreläsare, författare, poet och en av grundarna till The Teachers Collage, på Columbia University, New York. Hon berättade om sitt arbete med Heartmaps – autentiskt och kreativt skrivande. Hur hon hittat ett sätt för eleverna att planera sina texter på ett strukturerat sätt som på riktigt engagerar. Lockat dem att berätta från hjärtat. Utmanat dem till att tidigt hitta sin egen berättarröst.

Hon pratade mycket om hur poesi utvecklar barns skrivande. Så coolt - och vilken kontrast till alla "fylleri-böcker" som attackerar oss lärare i skolvärlden. Där finns det utrymme för noll berättarröst Jag tror att Georgias ord landade så mjukt i hjärtat för att jag undervisar skrivning på ett liknande sätt. Jag inspirerar barnen med något att utgå ifrån innan de sätter igång. Inte i en planering i form av ett hjärta, som Georgia. Utan i form av bildserier, text och språksamtal. Tänk vad skrivutvecklingen blommar när man avsätter tid till att inspirera, coacha, följa upp, utmana och uppmana skribenten att hitta sin egen berättarröst. Jag häpnade själv över resultatet! Hjärtat check.

Om jag slutligen ska vara lite cowboy, svinga mitt lasso och sammanfatta fortbildningsdagarna - så känns det lite så här;



Vi står inför en stor digital utmaning.

Fritt fall för många.

Finns ingen bättre tid.

Än just nu.

Att låta hjärta och hjärna.

Innan du slår i marken.

Fånga upp dig.

Lyfta lite i taget.

För att utvecklas tillsammans.

:://Ellinor

Podtips; Holger & Hellbom Hjärnkunskap

Boktips; G. Heard "Heartmaps – elevens väg till autentiskt och kreativt och skrivande"

Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här