Lärarförbundet
Bli medlem

Detta är ett inlägg från Förstelärarbloggen

Årets fluga "Grej of the day" blev succé i klassen

Sara Markusson berättar hur hon har arbetar med mikrolektioner, grej of the day, som kom att bli en stor hit för så väl inlärningen som sammanhållningen i klassen.

Att grej of the day är årets hetaste fluga har väl inte kunnat undgå någon! Jag startade upp i augusti och det gjorde succé!

För att citera Micke Hermansson: ”Mikrolektioner med makroeffekt”

Det var någon dag runt skolavslutningen i juni förra året som jag satt och surfade runt. Jag fastnade på en insändare i gruppen The Big Five på Facebook som handlade om hur en lärare kopplade förmågorna till små mikrolektioner. Jag hade under läsåret haft som uppdrag att ta fram tydliga bilder och förslag på hur man kan arbeta med de fem stora förmågorna och tänkte att detta kanske kunde vara något.

Dessutom är jag ett obotligt fan av frågesport och gillar allmänbildning och allmänbildad skulle man tydligen bli av dessa mikropass på ca 10 minuter, jag var redan fast.

Jag kollade upp detta med grej of the day och hittade en artikel om hur Micke Hermansson på Västangårdsskolan i Umeå arbetade med dessa mikrolektioner. Namnet grej of the day var klatschigt och roligt och jag kom inte på något namn som var bättre. Därför skrev jag till Micke Hermansson och frågade om jag fick använda samma namn. Idag tror jag inte att någon frågar Micke om de kan låna namnet grej of the day, idag är det självklart.

Startade terminen med mikrolektioner

Sagt och gjort, jag började producera mikrolektioner, alla kopplade till dagens datum. Jag hade läst att presentationerna skulle vara korta, innehålla bilder, någon rolig kuriosa och berättarglädje. Under sommarlovet tillverkade jag mina första power points så att jag kunde starta upp direkt när jag tog emot klassen i augusti.

Det blev den succé som jag hade känt på mig att det skulle bli. Eleverna köpte det direkt för att kunna mycket är roligt!

Kunskap är coolt som Micke Hermansson säger. Det är det verkligen och det är härligt när elever märker att deras kunskaper växer, fort! Vår första grej handlade om Mona Lisa och om hur tavlan blev stulen från Louvren den 21 augusti 1911. Den är fortfarande en av favoritgrejerna hos några elever. Sedan dess har vi hunnit med 100 grej of the days eller gotd, som eleverna säger. Alla kopplade till dagens datum.

Sexorna fick göra egna presentationer

Vid jul tyckte jag att jag hade gjort så många, tre-fyra grejer per vecka, att jag tänkte att min årskurs 6 skulle göra egna presentationer. Det blev en adventskalender där eleverna fick varsitt datum i december att göra en grej om. De hade sett så många av mina power points så att tillverka en egen var inga som helst problem, det vara bara att härma mig. Till och med bakgrundsfärgen var samma, röd. När jag bytte till blått valde många elever blått. Ja, ni förstår, det är tryggt att göra lika.

Grej of the day 2Det var också i den vändan som vi började med ledtrådarna, de hade jag inte med från början. Ledtrådarna och att tillverka egna pp:s tände eleverna ytterligare, för nu var man tvungen att komma på en klurig, gärna rolig ledtråd.

Jag försökte även här föregå med gott exempel och klurade på ”smarta” ledtrådar. ”Bor inte i en barack direkt”, gillade eleverna. Kul men ändå lite klurig.

Vi hade haft Vita huset som grej under hösten, så de flesta kunde komma på det. Just det här med kopplingar fascinerar eleverna, hur så många händelser, personer och platser hänger ihop. Någon elev sa vid ett tillfälle att ”Jag tror vi kan koppla ihop alla våra grej of the day". Förmodligen, om vi skulle anstränga oss.

Eleverna berättar om dagens grej hemma

Det är med varierande resultat så där behöver jag bli tydligare, men jag vet att många familjer engageras av våra grejer. Det går alltid att svara på frågan ”Vad har du lärt dig idag?” när man jobbar med grej of the day och det är härligt att kunna berätta saker som mamma och pappa inte visste. Då får man glänsa!

Den här terminen har vi delat upp dagarna mellan mig och eleverna. Jag grejar alltid på måndagar och eleverna på onsdagar och torsdagar. Vi lär oss fakta, nya begrepp och blir allmänbildade. Vi drar slutsatsen att den allra största vinsten med att greja är med vilken självklarhet eleverna ställer sig framför klassen och levererar, grej efter grej. Det sker med en sådan självklarhet att de där små nervösa fyrorna jag kände för drygt två år sedan är som bortblåsta. Ledtråden och nyfikenheten om vad dagens grej ska handla om tar fokus från eleverna själva och de kan med gott självförtroende och lugnt kliva fram och hålla sina presentationer.

En spontan elevkommentar var: Jag älskar grej of the day. Varpå kompisen bredvid säger: Jag med!

Bättre stämning i klassrummet

Grej of the day har gjort att stämningen i klassen blivit bättre och ännu mer sammanhållen. Eleverna tycker att det här är vår grej, min entusiasm smittar av sig på eleverna och de smittar av sig på varandra! Ibland blir inte våra grej of the days mikrolektioner, för frågorna är så många och nyfikenheten så stor. Har vi tid får det bli en makrolektion men fortfarande med makroeffekt.

När min 6:a slutar om några veckor så tror jag att det är grej of the day de kommer minnas när de tänker tillbaka på vår tid tillsammans, för det är vår grej

Nyfiken på att veta mer om Sara? Läs hennes presentation här

Kommentera inlägget!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här