Har du fått dubbla fakturor för maj månads avgift? Bortse från en av fakturorna och betala endast en avgift. →

Detta är ett inlägg från Förskolebloggen

Lärarförbundet är professionens röst!

Med rätt förutsättningar är det  ett guldyrke att vara förskollärare!

Med rätt förutsättningar är det ett guldyrke att vara förskollärare!

Det finns flera sätt att ha ett utbyte av ord! I Lärarförbundet använder vi oss oftast av DIALOG (samtal mellan två eller flera personer, som bygger på en delaktighet) ibland DISKUSSION (framhållande av för- och motargument. En diskussion kan vara en monolog eller dialog). I förrgår i Sveriges riksdag var det DEBATT (formaliserat och logiskt reglerat system för logisk argumentation, där två eller flera debattörer försöker övertyga en grupp åhörare i en avgränsad fråga) Debatten gällde förskola, vilket den gör i kammaren en gång per år.

Lärarförbundet har haft återkommande dialog med ledamöterna i utbildningsutskottet, både på riksdagen, genom besök i verksamheter, mejlkontakt och gemensamma konferenstillfällen. Alltid med fokus på det våra medlemmar signalerar i undersökningar och genom förtroendevaldas berättelser.

Våra samtal har varit grymt konstruktiva, med både lägesbeskrivningar och förslag på lösningar. Vi försöker alltid visa på goda exempel, goda exempel på struktur, strategier och organisation. Alltid utan att ducka för att det inte är så överallt, vetskapen om att likvärdigheten både när det gäller förutsättningar/arbetsmiljö och kvalitet är förskolans största problem.

Det är en skön känsla och ett kvitto på vårt strategiska arbete för medlemmar i förskolan, att debattinläggen i förrgår vid flera tillfällen var citat från våra samtal, och med våra undersökningar som stöd!

Vi fortsätter att trycka på om en omfattande utredning av svensk förskola! Det är viktigt att den debatt som förs om förskolan, och de beslut som fattas underbyggs av forskning och samtal med professionen! Förskolans frågor kan inte ramas in av anekdoter

Lärarförbundet påverkar – Lärarförbundet är professionens röst! #alltbörjarmedbralärare #förskolanläggergrunden

Pia Rizell, legitimerad förskollärare och ledamot i förbundsstyrelsen

Kommentarer:

Katrin
Katrin Nörthen

Hej Pia!
På din Facebook går att läsa att du hade samtal om fler barn i förskola. Vi är överens om att språkutveckling är viktig och att den kommer till gagn i förskola.
Men hur ställer sig eg Lärarförbundet till just fler barn i förskolan? För som ni vet så finns det inte riktigt utrymme för det. Där skulle jag som medlem vara tacksam om ni faktiskt sa stopp, vi måste först bygga en grund för våra medlemmar faktiskt är friska, innan vi kan ta in fler barn. Vi måste få till mindre grupper och minska arbetsbelastningen, t ex genom att få bort kringuppgifter och minska barngrupperna. Men var i detta står Lärarförbundet? Hur arbetar ni med det?
Med vänlig hälsning,
Katrin Nörthen

• Skapad 2020-01-20 09:26
Katrin

Om Katrin Nörthen

Jag är legitimerad Lärare mot förskola och förskoleklass.
jag arbetar för närvarande på Överby förskola i Vaxholm, utanför Stockholm. Jag är arbetslagsledare och ansvarar för en avdelning på 20 (blivande 19) barn och 5 pedagoger (ink. Resursstöd).
Som min livsfilosofi har jag psykosyntesen vilket jag också bär med mig i mitt yrke och möte med barnen. Jag tror på det kompetenta barnet och vill tro att allt barnet gör har ett bakomliggande behov. Jag som pedagog och individ är skyldig att försöka se behovet för att bemöta barnet där den behöver ha stöd och vägledning.

Anonym

Ja Pia, du vill ha kred men prata då om det som är problemet i förskolan. Våga lyfta detta och gå emot politiker, det gör jag för vår förskola. Vi har sjukskrivningar som är skyhöga pga arbetsbelastning och samvetsstress ta tag i detta problem. Jag pratar också med rikspolitikerna och de är förundrade när jag och övriga i admin i FU berättar om hur det ser ut i vardagen i förskolan. Politikerna sa rakt ut när vi träffade dem i november att detta är inte den bild vi får från Lärarförbundet. Jag är bekymrad för vad förbundet framför genom dig.

• Skapad 2020-01-18 07:07

Kommentera inlägget!