Ta en kurs över en kaffe?

Foto: Unsplash

​Har du tänkt på hur många olika sätt vi lär oss på med de digitala möjligheter som finns? Mikrolärandet ger nya möjligheter.

Har du tänkt på hur många olika sätt vi lär oss på med de digitala möjligheter som finns? Vi på Lärarförbundets utbildningsenhet ger oss nyfiket i kast med nya former av lärande. En spännande digiresa med syfte att erbjuda dig som är förtroendevald vardagsnära verktyg, att möta dig där du är och när du behöver utbildningsstöd.

Något som vi har prövat och ser stor nytta av är mikrolärandet. Med en mobil, en nyfiken hjärna och lärande i små portioner kan man pytsa ut små mikrokurser med relevant, roligt och intressant innehåll som ger nya kunskaper.

Ett exempel på hur vi använt oss av mikrolärandet är när ville inspirera och förbereda de nyvalda studenterna till studerandekommitténs första möte i början av 2018. På 2-5 minuter per dos mikrolärande fick de information, frågor, quiz och se filmer om Lärarförbundet Student. Optimalt för ett mikrolärande är egentligen kring 2 minuter men nu var vi ganska säkra på att målgruppen var motiverad. Det var något som vi fick bekräftelse på vid utvärderingen.

Med dessa goda erfarenheter vill vi arbeta vidare med mikrolärandet. Har du som är medlem eller förtroendevald i Lärarförbundet tankar om vad du skulle vilja se för sorts mikrolärarande? Hör gärna av dig till katarina.frisk@lararforbundet.se