Detta är ett inlägg från #digiresan - Digital utveckling för delaktighet och demokrati

Snart får vi ett nytt förbundsnät

IT-projektledaren ​Pelle Boström skriver om det just nu pågående arbetet med att utveckla ett nytt och användarvänlig förbundsnät.

Jag kan inte förneka att jag hade lite sockerdricka i benen i fredags morse när jag klev in genom dörrarna till Lärarnas hus. Det var dags för en dom. Skulle mina kollegor hissa eller dissa det jag och min projektgrupp tillsammans med vår leverantör Söderhavet hade arbetat fram de senaste månaderna? Skulle kollegorna på kansliet se samma sak som vi? Ett förslag på ett funktionellt och snyggt förbundsnät.

Ett tjugotal kollegor som på ett eller annat sätt är inblandade i Lärarförbundets största satsning på verksamhetsutveckling (nytt förbundsnät, webb, CRM-system, intranät) i vår historia, hade samlats.

Söderhavetgänget var peppade, min projektgrupp pratade och skrattade (fanns där även en nervös klang?) och jag kopplade upp mina kollegor i Karlstad och Växjö via Skype – sen drog vi igång.

Koncept och design kan låta fluffigt för den som inte är insatt. Med koncept menas ett förhållningssätt, en röd tråd som genomsyrar hela förbundsnätet. När koncept och design lirar så lever det upp till de förtroendevaldas olika behov oavsett roll, det gör det enklare att hitta material och utföra det man behöver, man hittar rätt verktyg på rätt plats. Jag som sett förslaget innan presentationen, tyckte absolut att det lirade.

Vi i projektgruppen kände den här fredagsförmiddagen att vi dessutom hade bra på fötterna och inte var på väg in i den klassiska fälla som många hamnar i när man ska ta fram en ny webb (i vårt fall förbundsnät). Fällan som gör man bygger inifrån- och ut, typ vad vill kansliet kommunicera, när man istället ska bygga utifrån användarnas behov. Vi hade under våren lyssnat riktigt noga på den fokusgrupp av förtroendevalda som vi anlitat, vi hade också analyserat svaren från den enkät vi skickade ut till förtroendevalda runt påsk.

Ändå var det lite pirrigt att höra vad våra kollegor skulle tycka, skulle de säga ”det är viktigt att förbundets ställning i olika politiska frågor ligger överst” ”Var hittar man information det här viktiga projektet?”

Visst, det kom ett par kommentarer av den arten men den dominerande känslan i rummet kan i det närmaste beskrivas som Wow! Äntligen kan vi lansera något användarvänligt och dessutom förbannat snyggt!

Det ska vara lätt att göra rätt när man är förtroendevald för Lärarförbundet. Det nya förbundsnätet kommer funka oavsett om man använder sin mobil, surfplatta eller dator och bland annat ge följande möjligheter:

• Varje avdelning kunna välja vilka/välja bort verktyg så att ytan anpassas för deras behov.
  • Varje avdelning ska enklare kunna samverka med andra avdelningar och förtroendevalda.
  • Det ska bli betydligt enklare att hitta rätt person, det kommer gå fort.
  • Tydlig medlemsstatistik för varje avdelning
  • Mejl, dokumenthantering och kalender.
  • Möjlighet att kunna spara artiklar för att läsa senare.

Målet är att lansera det nya förbundsnätet i mars 2019. Det är viktigt att komma ihåg att det inte blir ett statiskt verktyg, vi kommer hela tiden fortsätta utveckla förbundsnätet, ta bort sådant som inte funkar och lägga till nya funktioner –i dialog med förtroendevalda.

Nästa steg för mig och min projektgrupp blir att visa det här förslaget för vår fokusgrupp av förtroendevalda för att få deras input. Sen har vi en höst framför oss bestående av systemutveckling och flera avstämningar med fokusgruppen för att se till så att nya Förbundsnätet träffar rätt.

I fredags var en riktigt bra dag för en projektledare på Lärarförbundet!

Pelle Boström, projektledare IT

Kommentera inlägget!