Detta är ett inlägg från #digiresan - Digital utveckling för delaktighet och demokrati

Nu kan du kolla lönestatistik i mobilen

Lönesamtal, ett ord med laddning. När det är dags för att samtala med chefen om lön är det klokt att vara förberedd.

Min lön, löneverktyg

Det handlar självklart om att lista vad du har bidragit med under året men också att ta reda på vilka kriterier för lön som finns på arbetsplatsen och inte minst – ta reda på löneläget.

I verktyget Min Lön kan du sortera och jämföra löner utifrån kollektivavtal, yrkeskategori, år, ålder och ort/område så att informationen blir relevant för dig. Du kan också se ditt eget löneläge, din egen löneutveckling och jämföra med den grupp du väljer. Med dessa kunskaper som grund får du också tips för hur du kan tänka om och agera för din lön i framtiden. För dig som verkligen vill grotta ner dig finns också en mer avancerad nedbrytning av statistik, en vy med boxplot-diagram och en avancerad tabell.

Verktyget är designat så det ger en mer intuitiv användarupplevelse.

Vi utvecklar det hela tiden verktyget efter synpunkter vi får in från ombud och medlemmar. I år mobilanpassar vi verktyget så det passar på alla typer av enheter (mobiltelefon, plattor och dator). Så stort tack för bra återkoppling! Nu är Min Lön ännu bättre och kan förhoppningsvis förenkla för dig som medlem. Lycka till med lönesamtalet!

Digitaliseringen ger så många möjligheter till förenkling. 1900-talets monterarbete på universitet och högskolor byggde mycket på att skapa kontakt med lärarstudenter på arbetsmarknadsdagar, be dem fylla i formulär (ofta krävdes mycket skrivande). Självklart är det personliga mötet oslagbart, i mötet kan en lärarstudent få specifika svar, men att fylla i blanketter kanske inte är så upplyftande. Därför ersätter nu Lärarförbundet pappersblanketter med QR-koder. (En QR-kod är ett slags streckkod, en bild som innehåller inbäddad information, i vårt fall leder den direkt till medlemsansökan). Man tar helt enkelt ett kort på QR-koden och kommer direkt till lärarförbundet.se och medlemsansökan. Detta utan att behöva skriva in adressen manuellt. Det minimerar risken för felskrivningar och dessutom spar vi på miljö och tid!

Så, nu är vi en bit in i 2019 och Lärarförbundet fortsätter sin digitala resa under parollen att det ska vara lätt att göra rätt för medlemmar och ombud.

Emilia Sundin

Kommentera inlägget!